Visar inlägg med etikett kollegialt lärande. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett kollegialt lärande. Visa alla inlägg

tisdag 28 februari 2017

Varför kollegialt lärade fungerar så bra

Rektorerna har i uppdrag att leda den pedagogiska utvecklingen, men vad innebär det i praktiken? Oftast att stötta lärarna i deras lärande. I det här syftet läggs mycket pengar på inhyrda föreläsare, men är detta verkligen det mest effektiva? Ser man på vad lärarna själva anser är det mest givande verkar det istället handla om möjligheter till kollegialt lärande (här är ett reportage från skolverket).

Fakta om hjärnan
När vi känner igen saker får vi en ökning av dopamin, en neurotransmittor involverad i belöning. Vi trivs alltså med, och motiveras av, att jobba med saker som vi känner igen.  När man ska lära nytt behöver man då aktivera tankar som man känner igen och kombinera detta med det nya materialet. Dessutom behöver det nya materialet vara personligt relevant (läs mer om hur minnet fungerar här). Lärandet blir därför mycket högre när vi kan aktivera dessa tre saker samtidigt – sådant vi känner igen; sådant som är personligt relevant och sådant som är nytt.

En effektiv metod att utveckla lärandet
Vad händer om man har en föreläsning på ett nytt ämne och detta inte kombineras med något mer? Vanligtvis tar folk till sig det som stämmer med det de redan vet, medan annan information passerar obemärkt. För att den nya informationen – den del som lyssnarna inte redan kan associera till – ska leda till lärande, behöver man stimulera kopplingen mellan gammalt och nytt, skapa nya nervbanor. Kollegialt lärande, med möten och diskussioner där alla får ta del, aktiverar det man redan kan (känner igen) och det man tycker är personligt viktigt - här finns alltså en bra grogrund för att inkorporera ny kunskap. Ännu bättre blir det om man tar fram specifika fall där den nya kunskapen kan användas (se mer om konkretisering här).


Vill man verkligen åstadkomma en förändring – och varför ska annars lärare använda arbetstid till detta? – ökar chansen om varje deltagare får beskriva egna situationer där kunskapen kan användas, pröva dem i klassrummet och sedan diskutera igenom vad som hände med kollegor.