Okej, nu springer vi runt ock försöker
förstå vad som gick snett och hur vi ska ändra på det. Alla tycka ha fått
vatten på sin kvarn och pajkastningen är i full gång. På något sätt tycks
PISA-resultatet kunna fungera som ursäkt för vilken inriktning som helst. Den
stora favoriten är nog skylla på attityder; hos föräldrar, lärare,
skolverket, politiker – you name it – bara det är någon grupp som ligger
utanför ens egen.
Vad hade hänt om vi tittat inåt istället?
Om vi hade tänkt: vad kan jag/vi göra för att öka lärandet? För det finns
guldkorn att hämta ur alla inriktningar om man vågar lyfta upp sina fastlåsta
föreställningar och skaka runt dem lite. Det är kanske för mycket begärt – men skulle
vara intressant – att man ska försöka hitta de värdefulla bidragen i ”det andra
lägret”. Men vilka idéer skulle du få om du utgick från det du brukar göra, men
lägger till något nytt? Eller modifierar det och ser vad som händer?
Vill du prova detta, om det så handlar om
att förändra attityder (hos vem?) eller om mer praktiskt lärande, så är det bra att börja med att
konkretisera vad du vill uppnå. Hur kommer du att märka att du lyckats? Kommer
eleverna prata på ett annat sätt? Se annorlunda ut? Kommer föräldrarna att göra
nya saker? Dina kollegor gå med änglalika leenden en luciadag?
Sedan kan du prova din modifierade teknik
och märka om den leder till det du ville. Och om den inte gör det – prova något
annat.
Jag tror vi alla kan behöva känna att vi
faktiskt kan göra skillnad, så här när pajerna har vint i luften och alla bara
gnäller. En relativt enkel sak som man hinner prova innan jullovet är att jobba
på relationer; konkreta tips om detta hittar du här.
Hoppas alla trötta lucior ser några
ljusglimtar idag…
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar