Medan mätningarna i PISA undersökingen kan
ifrågasättas så kommer man inte ifrån att resultaten är nedslående; den svenska
skolan har ju faktiskt strävat efter att uppnå just de kunskaper som mäts.
Visst strävar man även efter andra kunskaper/förmågor, men vi vet inte hur bra
vi är på att nå dessa i jämförelse med andra länder (eller över huvud taget).
Men är resultaten i första hand skolans ”fel”?
Nog är det dags att lyfta upp problematiken från detaljerna kring vad som
händer i klassrummet och se vad som händer i samhället i stort! Fört därefter
kan vi fundera över hur skolan ska agera rent praktiskt.
Barn vill bli bra, eller hur? De vill,
liksom vi andra, bli sedda och uppskattade. I dagens samhälle är det ett enormt
fokus på hur man lyckas socialt och att bli uppskattad för den man är snarare än för vad man gör. De sociala medierna har öppnat för
möjligheten att projicera sin personlighet på ett sätt som aldrig tidigare och
många, stora som små, ägnar många timmar i veckan åt detta. Visst finns det
olika sätt att få uppskattning via sociala medier, men för de allra flesta barn
är det deras person som bedöms.
Låt oss då tänka oss in i en situation
med ett barn som inte känner sig speciellt duktig i skolan. Tävlingsaspekten,
som många barngrupper generar till synes av sig själva (men som understöds både
i skolan, i media och i fritidsaktiviteter), gör att skolarbetet inte ökar
barnets självkänsla. Vad gör barnet då? Det
väljer att försöka skapa självkänsla på andra sätt, till exempel på sociala
medier.
Inte konstigt om det är svårt att ”hålla
ordning”: eleverna är inte motiverade att vara still och lära sig.
Det är många som kallar på ”ordning och
reda” och föreslår att läraren ska styra allt under lektionerna. Men ärligt
talat, hur många lärare är det som har den auktoriteten att de kan ”hålla
ordning” på en grupp omotiverade elever? Hur mycket har man tränats på det? Jag är
dessutom inte övertygad om att omotiverade elever lär sig speciellt mycket bara
för att läraren kan få dem att sitta tysta och lyssna på en lektion.
När man längtansfullt blickar mot länder
med mer autoritära undervisningssystem (eller blickar tillbaks mot ett Sverige
man tror att man minns) glömmer man att detta också är länder med andra
kulturer, där man värdesätter framgång i skolan på ett annat sätt. Vad de
elever som inte känner sig duktiga i skolan gör i en sådan kultur, vet jag
inte, och kanske är det lättare i Sverige att känna sig bra även om man inte
får höga betyg. I vilket fall så behöver skolan utformas efter den verklighet
som råder istället för genom önsketänkande.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar