tisdag 28 februari 2017

Varför kollegialt lärade fungerar så bra

Rektorerna har i uppdrag att leda den pedagogiska utvecklingen, men vad innebär det i praktiken? Oftast att stötta lärarna i deras lärande. I det här syftet läggs mycket pengar på inhyrda föreläsare, men är detta verkligen det mest effektiva? Ser man på vad lärarna själva anser är det mest givande verkar det istället handla om möjligheter till kollegialt lärande (här är ett reportage från skolverket).

Fakta om hjärnan
När vi känner igen saker får vi en ökning av dopamin, en neurotransmittor involverad i belöning. Vi trivs alltså med, och motiveras av, att jobba med saker som vi känner igen.  När man ska lära nytt behöver man då aktivera tankar som man känner igen och kombinera detta med det nya materialet. Dessutom behöver det nya materialet vara personligt relevant (läs mer om hur minnet fungerar här). Lärandet blir därför mycket högre när vi kan aktivera dessa tre saker samtidigt – sådant vi känner igen; sådant som är personligt relevant och sådant som är nytt.

En effektiv metod att utveckla lärandet
Vad händer om man har en föreläsning på ett nytt ämne och detta inte kombineras med något mer? Vanligtvis tar folk till sig det som stämmer med det de redan vet, medan annan information passerar obemärkt. För att den nya informationen – den del som lyssnarna inte redan kan associera till – ska leda till lärande, behöver man stimulera kopplingen mellan gammalt och nytt, skapa nya nervbanor. Kollegialt lärande, med möten och diskussioner där alla får ta del, aktiverar det man redan kan (känner igen) och det man tycker är personligt viktigt - här finns alltså en bra grogrund för att inkorporera ny kunskap. Ännu bättre blir det om man tar fram specifika fall där den nya kunskapen kan användas (se mer om konkretisering här).


Vill man verkligen åstadkomma en förändring – och varför ska annars lärare använda arbetstid till detta? – ökar chansen om varje deltagare får beskriva egna situationer där kunskapen kan användas, pröva dem i klassrummet och sedan diskutera igenom vad som hände med kollegor.

28 kommentarer:

  1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typ som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag Mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, kastade han stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningsgivaren som hjälpt mig med mitt eget problem. Email: drogunduspellcaster@gmail.com du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

    1) Kärleksspell
    2) Lost Love Spells
    3) Skilsmässa Spells
    4) Äktenskapsstavar
    5) bindande stavning
    6) Breakup Spells
    7) Förvisa en tidigare älskare
    8.) Du vill vara befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
    9) vill tillfredsställa din älskare
    Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
    Genom drogunduspellcaster@gmail.com

    SvaraRadera
  2. Jag måste erkänna att här i Sverige är det väldigt svårt att få en kraftfull stavkista som kan återställa brutna äktenskap eller relationer. Men med hjälp av internet kunde jag komma i kontakt med den här kraftfulla stavningskanalen Dr .Adodo efter att ha läst mycket bra recensioner om honom på internet så jag kontaktar honom genom dessa detaljer via e-post: Adodospelltemple@gmail.com Och efter att jag berättade om min relativ stress så berättade Dr.Adodo att jag skulle lugna ner att min älskare kommer tillbaka till ursäkter för att lämna mig, jag lärde mig aldrig att detta skulle bli möjligt. Bara inom 48 timmar som jag kontaktade Dr.Adodo min älskare skickade mig och ett textmeddelande som säger att jag skulle förlåta honom och innan jag visste det han var redan på min plats och bad mig att acceptera honom tillbaka. Du kan kontakta Dr.Adodo på hans e-postadress Adodospelltemple@gmail.com

    SvaraRadera
  3. Min man lämnade till Nederländerna förra sex månaderna och därefter vägrade han att komma hem jag ringde och jag ringde och han fortsatte då direkt jag hade något nytt fel någonstans jag letade efter hjälp från vertikalt till horisontellt och ändå till ingen nytta. Jag grät och grät men hon kom inte tillbaka till mig. den 21 september tog jag upp min dator för att få förslag form var som helst så jag kan då kom jag över isikolosolutionhome@gmail.com men för att säga det faktum att jag ville göra någonting för att få min fru tillbaka, har jag fortfarande tvivel på att detta kan fungera för att jag inte tror på overtro. Svaret jag fick var slående att min man hade blivit spellbound av en annan kvinna. Jag skrek hjälp men han sa inte oroa sig. Detta är vad jag borde göra och jag gjorde. till min största överraskning 48 timmar klockan den 23 september ringde min man och han grät till mig och inte veta vad jag ska göra jag byter in i tårar men med glädje. så jag kommer att använda det här mediet för att uppmana varje enskild själ med problem av något slag, försök och kontakta det här e-postmeddelandet. isikolosolutionhome@gmail.com. ring eller Whatsapp honom på +2348133261196 Great DR ISIKOLO ÄR EN PROBLEMLÖSNING.

    SvaraRadera
  4. Hello Everybody,
    My name is Mrs Sharon Sim. I live in Singapore and i am a happy woman today? and i told my self that any lender that rescue my family from our poor situation, i will refer any person that is looking for loan to him, he gave me happiness to me and my family, i was in need of a loan of $250,000.00 to start my life all over as i am a single mother with 3 kids I met this honest and GOD fearing man loan lender that help me with a loan of $250,000.00 SG. Dollar, he is a GOD fearing man, if you are in need of loan and you will pay back the loan please contact him tell him that is Mrs Sharon, that refer you to him. contact Dr Purva Pius, call/whats-App Contact Number +918929509036 via email:(urgentloan22@gmail.com) Thank you.

    SvaraRadera
  5. Är här för att vittna om vad denna stora stava har gjort för mig. Jag tror aldrig på pole gjutning, tills när jag blev frestad att prova det. Jag och min man har haft många problem att bo tillsammans, han kommer inte alltid göra mig lycklig för att han har blivit kär i en annan dam utanför vårt äktenskap. Jag försökte mitt bästa för att se till att min man lämnar den här kvinnan, men ju mer jag pratar med honom Ju mer han gör mig ledsen, så min äktenskap föll i skilsmässa för att han ger mig mer uppmärksamhet. Så med all denna smärta och ångest bestämde jag mig för att kontakta denna stavningskastare för att se om saker kan träna mellan mig och min man igen. denna spell DR PEACE berättade för mig att min man verkligen är i ett stort pass, att han har varit en charmig magi, så han berättade för mig att han skulle göra allt som vanligt igen. han fortsatte och kastade stavningen för mig efter 3 dagar stavning min man stavade helt förändrats han kom be om ursäkt för att säga hur han behandlade mig att han inte själv, jag tackar verkligen DR PEACE för att få min man tillbaka till mig jag vill ha dig alla att kontakta honom för dem som har några problem i samband med äktenskaps- och förhållandeproblemen, kommer han att lösa det för dig. Dess e-postadress är här: doctorpeacetemple@gmail.com
    och hans WhatsApp: +2348059073851

    1) Om du vill ha din ex tillbaka.
    (2) kärleksspel
    (3) Du vill bli befordrad på kontoret.
    (4) Du vill att kvinnor / män ska springa efter dig.
    (5) Om du vill ha ett barn.
    (6) Du vill vara rik eller vinna en lotteri.
    (7) Du vill knyta din make för att vara din för evigt.
    (8) Om du behöver ekonomiskt stöd.
    (9) Om du inte kan träffa din partner.
    (10) om du vill stoppa din skilsmässa.
    (11) om du vill skilja dig från din make.
    (12) om du vill ha dina förfrågningar.
    (13) Graviditet stavar att tänka på barnet
    (14) Garanti Du vinner störande rättsfall och skilsmässa oavsett scenen
    (15) Avbryt ditt äktenskap eller förhållande från att bryta isär.
    igen e-postadressen är doctorpeacetemple@gmail.com. kontakta honom omgående
    WhatsApp: +2348059073851

    Vad du än vill, kommer du att få det från Dr. PEACE Kontakta bara honom och förklara ditt problem för honom och bli löst.

    SvaraRadera
  6. Kärlek är vacker när du har någon att dela med. Ek Dr Ekpen ogiogun är en mycket äkta spellcaster och en man med mycket unik och kraftfull visdom. Jag kunde inte bli gravid eftersom jag hade fertilitetsproblem. Min man skilde sig på grund av det. Jag var så orolig och grät alltid och jag tänkte ens att döda mig själv, men en vän av mig introducerade mig till en stor man som heter Dr Ekpen ogiogun som också hjälpt henne med sitt problem. Hon gav mig hennes email och jag kontaktade henne och förklarade allt. Han försäkrade mig om att han hjälper mig och att jag inte borde oroa mig. Dr Ekpen ogiogun återvände glädjen till mitt liv och min familj igen genom att föra min man med sina andliga krafter, genom att bli gravid, genom att bota min systers cancer sjukdom, genom att också bota min kusin hiv-virus. Hans speciella krafter, och gjorde också min styvbror vinna en lotteri på 2 miljoner dollar. Dr Ekpen ogiogu är verkligen en begåvad, fantastisk och väldigt bra man som verkligen vet hur man gör sitt jobb bättre och, om inte för honom, vad ska mitt liv handla om? Dr Ekpen ogiogun, tack så mycket och jag kommer aldrig sluta prata om dina stora gärningar. Ord kan inte uttrycka hur mycket bra han har gjort för mig och min familj, och jag tror att inte ens tusen ord kommer att räcka för att beskriva hans goda verk. Om du behöver andlig hjälp, varför rinner du inte till Dr Ekpen ogiogun? bara kontakta Dr. Ekpen ogiogun på hans email: (ekpenogoigunspellcaster@gmail.com) Och han hjälper dig. Dr Ekpen ogiogun är oskyldig, säker och pålitlig, så kontakta honom nu och få hans lösning. Tack, Dr Ekpen ogiogun (ekpenogoigunspellcaster@gmail.com)

    SvaraRadera
  7. Jag trodde aldrig på trollformler eller magiker förrän jag träffade den här speciella trollformeln som heter DR ISIKOLO. Mannen som jag ville gifta mig lämnade mig tre månader till vårt bröllop och mitt liv var upp och ner. Han var med mig i 4 år och jag älskar honom så mycket. han lämnade mig för en annan kvinna utan skäl. när jag ringde honom tog han aldrig mina samtal och han ville inte se mig runt honom. så när jag berättade för mannen vad som hände. han hjälpte mig att göra några avläsningar, och efter avläsningarna fick han mig att inse att den andra kvinnan har gjort några besvärjelser över min man och det är anledningen till att han lämnade mig ... han sa att han skulle hjälpa mig att besvärja att föra honom tillbaka. Först var jag skeptisk men jag försökte bara och på två dagar ringde min man till mig själv och kom till mig och bad om ursäkt. Jag kan inte tro att han någonsin kan komma tillbaka till mig igen men nu är jag glad att han är tillbaka och vi är gifta nu och vi lever som en lycklig familj. Skickar detta till forumet om någon behöver hjälp av den här mannen. Du kan kontakta honom via denna WhatsApp: +1(725)240-4536 eller mejla isikolosolutionhome@gmail.com

    SvaraRadera
  8. Min fru fick mig frånskild efter att hon fick mig att fuska på henne med min ex-älskare. Skämdes så och kände mig så besviken på mig själv. Jag kunde inte uthärda det faktum att jag inte längre har en livspartner, så jag bestämde mig för att försöka få tillbaka min fru med allt jag kunde göra men ingenting fungerade. Inte förrän jag hänvisades till Dr. okasia som gjorde det som jag trodde var omöjligt att vara möjligt genom att ta tillbaka min fru inom 48 timmar efter att jag tog kontakt med honom. Jag kan djärvt och glatt säga att mitt äktenskap fungerar bra och vackrare än tidigare och jag är så glad att ha fått kontakt med Dr. okasia för att han verkligen är ett geni, tack till May Albert också för att han kopplade mig till Dr. okasia, om du har några problem oavsett hur stor den är, kommer Dr. okasia att reda ut det åt dig. Hans e-postadress; okasiatempleofsolutioncenter@gmail.com Eller ring hans whatsapp-nummer; +2347026824593 för brådskande svar.

    SvaraRadera
  9. Programmed ATMS

    Do you know that you can hack any ATM machine !!!
    We have specially programmed ATMs that can be used to withdraw money at ATMs or pictures, shops and points of sale. We sell these cards to all our customers and interested buyers all over the world, the cards have a withdrawal limit every week.
    Getting rich and living the rich and famous lifestyle is a dream of many people. And while most people go to work or look for other ethical methods to make money on ATM-programmed cards.
    The programmed ATMs withdraw money from each ATM but have a withdrawal limit every week, only your PIN code is in it, it is a high-tech card system. The PROGRAMMED ATM card works on all card-based ATMs, anywhere in the world.

    Email: atmservices44@aol.com

    Email: hacklords.investors@gmail.com

    SvaraRadera


  10. I want to testify of the good work of Dr KABAKA who helped me in achieving the goals, i was in a relationship for 4year with my boyfriend and everything was going so sweet i loved him and i believed he loved me more than anything in this world after a while i noticed some changes in him so i knew something was wrong i tried to please him in several ways but no outcome, shortly i noticed he was seeing another girl i tried to make him understand that i loved him so much but he wouldn’t even listen, one day i read a testimony on a similar case a person testifying of the work of this great Dr KABAKA even when i did not believe i was convinced by my girlfriend so i contacted him and let him know all my problems and he said i should not worry that everything will be okay for me, in 2days my lover came asking me to forgive him,so if you are going through any problem contact him he might be the answer to your problem, here is his email address. drkabakaspiritualtemple@gmail.com call or
    whatsapp him +2349015857861.

    SvaraRadera
  11. Effektiv kraftfull kärlek för att få din före detta älskare tillbaka nu, kolla på DR ISIKOLO.
    Jag har precis upplevt underverk av Dr. Isikolo love stavning som har spridits på internet och över hela världen. Hur han underbart hjälpte människor över hela världen att återställa sitt äktenskap och få tillbaka förlorade älskare och också hjälpa till att vinna lotteri. Jag kontaktade honom efter att ha gått igenom så många vittnesbörd från olika människor om hur han hjälpte till att få min före detta älskare tillbaka, jag berättade om min man som övergav mig för ungefär 8 månader sedan och lämnade hemmet med allt jag hade. DR ISIKOLO sa bara till mig att le 3 gånger och ha en vila i sinnet han kommer att hantera allt på bara 48 timmar, han gjorde jobbet och efter den andra dagen ringde Toni mig och jag var bara så chockad att jag valde samtalet och kunde inte tro mina öron, han bad verkligen om att jag skulle förlåta honom och lovade på telefon. Han kom hem och skaffade mig en ny bil bara för att bevisa sin kärlek till mig. Tja, om du behöver en effektiv och verklig stavning för alla problem i ditt liv kan du kontakta DR ISIKOLO hans e -post: isikolosolutionhome@gmail.com eller så kan du också WhatsApp honom på +2348133261196

    SvaraRadera
  12. Den som läser detta vittnesbörd idag borde fira med mig och min familj eftersom det hela började som ett skämt för vissa människor sa att det var omöjligt. Jag heter Bengt Mårtensson och är från Henån, Sverige men jag flyttar till Chicago USA med min fru. Jag är lyckligt gift med två barn och en underbar fru. Något hemskt hände med min familj, när jag förlorade mitt jobb och min fru lämnade mitt hus för att jag inte kunde ta väl hand om mig själv och familjens behov. av henne och mina barn i just det ögonblicket. Jag klarade av i nio år, ingen fru som stödde mig för att ta väl hand om barnen. jag försöker skicka ett testmeddelande till min fru men hon blockerar mig från att prata med henne jag försöker prata med hennes vän och hennes familjemedlemmar men vet fortfarande att man kan hjälpa mig och jag har skickat in ansökan senare till så många företag men ändå gjorde de det ring mig inte, förrän en trogen dag kom som jag aldrig kommer att glömma i mitt liv. När jag träffade en gammal vän till mig som jag förklarade alla mina svårigheter för och han berättade om en fantastisk man som hjälpte honom att få ett bra jobb i coca cola-företaget och han berättade för mig att han är en trollformel men jag är en person som aldrig tror på trollformel men jag bestämde mig för att ge honom ett försök och Drigbinovia instruerade mig och visade mig vad jag skulle göra under dessa sju dagars lunch. Jag följer alla instruktioner och gör det han bad mig att göra bra. Drigbinovia se till att allt gick bra och min fru skulle se mig igen efter Drigbonovia underbara arbete. Min fru ringde mig med ett okänt nummer och bad om ursäkt och hon sa till mig att hon verkligen saknar mig och våra barn och min fru återvänder hem. Och efter två dagar ringde ett företag som jag har skickat in mitt uppskattningsbrev, nu är jag chef för paragonföretag i USA. Jag råder dig om du har några problem, skicka ett meddelande till detta e-postmeddelande: doctorigbinovia93@gmail.com eller WhatsApp honom på +12162022709 så får du det bästa resultatet. Ta saker för givet och det kommer att tas från dig. Jag önskar dig det bästa.

    SvaraRadera
  13. Greetings to everyone reading this testimony,am here to
    testify of a great man who was able to cure me permanently from herpes
    Disease just with his herbal medicine,i have been herpes Positive for 5
    years before i came across Dr voodoo Email on the internet on how he has
    been using his herbal medicine to treat and cure patients from different
    virus, so i contacted him and i explain to him concerning my problem, i
    followed up with the instructions he gave me and he urge me to have faith
    in his words that he was going to restore my health back, after some couple
    of days Dr voodoo sent me some medicine which he gave me prescription on
    how to take for 2 weeks, to make the long story short, I have been
    confirmed Negative from my recent test in the hospital, just within 2 weeks
    Dr voodoo was able to make me healthy and see reasons to live again, though
    science says there is no cure, i believe God has sent this great man to
    save people, you can all contact him for his medicine, he has presently
    been treating diseases like,CANCER,BLOOD DISEASE,DIABETES,HIV,TYPHOID, and
    many others, you can contact this man on voodoospelltemple66@gmail.com.or
    add him on whatsApp +2348140120719, God Bless you sir!

    SvaraRadera
  14. Jag heter Toni Macyte. Min äktenskapsresa började för tre dagar sedan när min fru på 22 år bytte ut mig mot en man som var 10 år yngre. Jag är 57 och hon är 55. Jag gick genom öknen och under min resa hittade jag DR ISIKOLO. Gud använde honom för att läka mitt krossade hjärta och tog bort mina smärtor med hans kraftfulla kärleksförtrollning. det var svårt för mig att försöka få hem henne utan framgång och det blev en plåga för mina barn och jag. Jag litar på Herren och jag vet att han kommer att återställa mitt äktenskap. Jag förklarade allt för honom och han sa till mig vad jag skulle göra och han gjorde sitt och min fru återvände hem till mig och våra barn på mindre än 48 timmar. Vi måste ha tro. Tro är förvissningen om det vi hoppas på och övertygelsen om det som inte syns. Män och kvinnor snälla ge inte upp, Gud kan använda DR ISIKOLO för att återställa ditt äktenskap eller din relation. Tappa inte hoppet. Du måste bli kär i Herren. Kontakta DR ISIKOLO För en kraftfull kärlekstrollformel för att få lösningar. via e-post: isikolosolutionhome@gmail.com eller hans WhatsApp på: +2348133261196.

    SvaraRadera
  15. I contacted herpes' I was told there is no herpes cure except treatment to
    control it. I totally lost hope. All I could think was losing my life it
    was so embarrassing to have this virus, few weeks ago I ready about a
    possible natural herbs cure which was guaranteed. And I ordered the natural
    herbs treatment from Dr voodoo after some weeks I got 100? cure. Now I'm so
    excited to share this testimony contact Dr voodoo WhatsApp number
    +2348140120719 also e-mail him at: voodoospelltemple66@gmail.com

    SvaraRadera
  16. Hej allihopa. Jag heter Arabella Matej. Jag är här för att tacka den fantastiska Dr Isikolo för att han fixade mina äktenskapliga problem. Mitt äktenskap kraschade på grund av oändliga problem och svårigheter jag hade med min man. Han gick därifrån utan att se tillbaka och jag var ensam i så många månader. Hans familj ingrep och fortfarande ingenting förändrades. Jag förstördes känslomässigt och tappade hoppet om att hitta kärleken igen eftersom han var allt i en man jag någonsin velat ha. Precis som så många andra lärde jag känna DR ISIKOLO när jag började söka hjälp. Vi diskuterade mina problem länge och han försäkrade mig om att få den lösning jag behövde. Jag hade inget val än att följa hans rutiner och han dröjde inte med något. Han gjorde ett kärleksåterföreningsband för mig och min man och kärleken och lyckan vi delade återställdes och han nådde mig exakt efter 48 timmar som DR ISIKOLO lovade. Han är verkligen en underbar hjälpare och han är pålitlig. om du har några problem, bara sms:a honom via WhatsApp +2348133261196 eller maila honom via: isikolosolutionhome@gmail.com

    SvaraRadera
  17. Det kommer att förvåna dig att veta att allt så många människor har vittnat om DR ISIKOLO bara är sanningen. Min man lämnade mig och mina barn för att vi hade så många bråk och bråk. Hans folk var också emot mitt äktenskap med honom. Jag älskade honom så mycket och hade ett stort hopp om att vi ska bygga en ljus framtid tillsammans. Jag väntade i 6 månader och han återvände aldrig till mig. Så jag var tvungen att kontakta DR ISIKOLO som gjorde allt i sin makt för att återförena oss och återställa den kärlek och lycka vi en gång delade. Han återvände hem till oss efter 48 timmar precis som DR ISIKOLO försäkrade mig. Du kan också få denna fantastiska hjälp och leva för att vara tacksam mot honom eftersom han aldrig gör någon besviken. kontakta honom e-post: isikolosolutionhome@gmail.com Du kan också WhatsApp honom på +2348133261196.

    SvaraRadera
  18. Kraft att ta tillbaka kärleken som gick förlorad, eller att attrahera någon som vi älskar. Att utföra kärleksbesvärjelser är en av de äldsta magiska aktiviteterna som människor ägnar sig åt. Love Magic handlar om att få tillbaka lycka, så detta är delen av livet. Det finns alltid inre skäl till varför ett par är (och varför de inte är) i harmoni. Ibland kan det hända att trots kärleken mellan partners saknas harmoni och relationen tar slut. Dr Ibinoba Love magi är en perfekt chans att fixa detta. Har du problem med ditt kärleksliv? slagsmål? Disharmoni? Funderar du på att avsluta ditt förhållande? Ofta kan dessa problem fixas När du inte kan, trots många försök att komma ihop med din drömpartner, heter jag Juliette..Jag är så exalterad över att få tillbaka min före detta älskare med hjälp av denna fantastiska Dr Ibinoba. Den här fantastiska mannen räddade mitt trasiga äktenskap och han har också hjälpt många människor. Min man gjorde slut med mig genom att skilja mig för att gifta sig med en annan tjej. Efter 5 år av brutet äktenskap får jag fortfarande det som är mitt. Med hjälp av dr Ibinoba och nu är jag glad att dela till dig att det finns någon där ute som kan rädda ditt äktenskap och ta tillbaka ditt trasiga hem, ex-förhållande och äktenskap tillbaka till dig om du har något äktenskap eller hälsoproblem som du kan kontakta dig med till den här mannen på hans WhatsApp-nummer: +2348085240869, e-post: dromionoba12@gmail.com

    SvaraRadera
  19. Jag vill tacka en mycket snäll och kraftfull synsk som tog tillbaka min före detta fru som lämnade mig hon sa till mig att hon vill vara ensam och lämnade mig och barnen jag var förkrossad varje dag jag tänker på hur jag skulle leva utan henne en dag jag var online när jag hittade Dr. Ige Ajayi. Sedan kontaktade jag honom, han sa till mig att inte oroa mig att hon kommer tillbaka om 24 timmar efter att han kastade sin kärleksförtrollning. Jag tvivlade dock men jag gjorde bara allt han instruerade och hade lite tro, till min största förvåning nästa dag var hon tillbaka till mig sa hon till mig att hon var ledsen eftersom hon inte kunde bli gravid eftersom vi har försökt men Dr. Ige Ajayi. Också löst att nu är hon gravid i 3 veckor. Jag är så exalterad att jag rekommenderar honom, han är kraftfull och kan hjälpa dig också med olika problem, maila honom nu på drigeajayi@gmail.com/WhatsApp +2348130035939

    SvaraRadera
  20. Fantastisk kärleksform för att komma tillbaka med din partner och fixa ditt trasiga förhållande
    Min man gjorde slut med mig för 3 månader sedan och tvingade mig att skriva på skilsmässopapperen. Jag var helt krossad och jag kunde inte komma tillbaka till någon form känslomässigt. Jag tackar Gud för denna häpnadsväckande och briljanta trollformler som kom till min räddning. Wow! Den här trollformaren har hjälpt mig så mycket. Dr Isikolo garanterade mig en brådskande 48 timmars besvärjelse som jag accepterade det. Chockerande nog ringde min man tillbaka mig med massor av ursäkter efter 48 timmar, vilket han försäkrade mig om och att skilsmässaprocessen kommer att avbrytas. först då visste jag att kärleken och harmonin mellan oss var återställd för alltid. Tack så så mycket Dr Isikolo för dina kraftfulla trollformler. uttryck räcker inte för att säga tack. Maila Dr Isikolo nu för brådskande hjälp via: isikolosolutionhome@gmail.com eller hans WhatsApp: +23481333261196

    SvaraRadera
  21. Hej jag är Christiana från USA, jag läste ett vittnesbörd om Dr ibinoba om hur han har hjälpt människor att få tillbaka sitt ex inom 48 timmar..Jag tänkte bara på om det var sant och bestämde mig för att ringa en kvinna som gjorde en vittnesmål och även tappade hennes nummer, så jag ringde henne och frågade henne om Dr ibinoba, hon sa att Dr ibinoba är en pålitlig man och han är redo att ta tillbaka min älskare åt mig, jag var bara så glad och lite lättad att min älskare kommer snart tillbaka till mig. Sedan bestämde jag mig för att kontakta Dr ibinoba vilket jag gjorde, och innan jag kunde dela med mig av mitt problem till honom har han redan berättat för mig vad jag kom för, han sa att allt kommer att bli bra inom 48 timmar som min älskare kommer att vara tillbaka till mina armar, han sa också att han skulle förtrolla, att inom 48 timmar skulle min älskare ringa mig. Så jag hoppades det, verkligen innan 48 timmarna fick jag ett samtal från en man som har lämnat mig de senaste 2 åren och sa att han är ledsen och han vill ha mig tillbaka,jag var glad och jag sa att jag också vill ha honom tillbaka, sen reste jag till Kanada för att träffa Till honom bad han om ursäkt för vad han har gjort mot mig, nu friade han att gifta sig med mig och vi förbereder oss båda för vårt bröllop snart... Allt tack vare den stora och världens bästa trollformleren, Dr ibinoba.. Du kan också lägg till Dr.ibinoba på whatsApp +2348085240869 eller e-post: dromionoba12@gmail.com

    SvaraRadera
  22. Jag är här för att tacka DR ISIKOLO för hans hjälp att rädda mitt förhållande. Min pojkvän lämnade mig för att jag var snabb på humöret och slogs mot honom flera gånger på grund av osäkerhet när jag såg honom komma nära någon annan dam. Jag kunde inte hitta något bättre sätt att få honom att komma tillbaka till mig och DR ISIKOLO kom till min räddning. När jag kontaktade honom berättade han allt jag behövde veta om hur kärleken och kontakten mellan mig och min man kommer att återställas. Jag följde det och han gjorde jobbet utan att tveka och strax efter 48 timmar ringde min pojkvän mig. Jag är glad och full av liv tack vare DR ISIKOLOs vänlighet. Jag uppmanar alla som går igenom problem att kontakta honom nu och han kommer säkert att hjälpa dig. E-post: isikolosolutionhome@gmail.com eller om du föredrar WhatsApp text: +2348133261196

    SvaraRadera
  23. Jag har varit gift med min fru i 6 år och nyligen gjorde hon slut med mig och det sårade mig djupt när hon sa åt mig att lämna henne ifred och att hon inte älskar mig längre trots att jag alltid var trogen och ärlig mot henne. Jag försökte alla sätt att få tillbaka henne genom att köpa henne vad hon vill ha, som jag alltid gjort och hon lämnade mig fortfarande förkrossad..hon har nu en ny pojkvän som förstörde mig ännu mer, tills en vän till mig från gymnasiet hänvisade mig till Dr Ibinoba. Den här mannen förändrade mitt liv totalt. Jag följde allt han sa åt mig att göra och min fru kom tillbaka. Jag blev förvånad över allt som hände precis som han sa till mig. Jag trodde på allt han sa till mig och allt var sant. Du kan kontakta honom, han hjälper dig med allt du behöver och svarar snabbt när du kontaktar honom via hans WhatsApp-nummer: +2348085240869, E-post: dromionoba12@gmail.com

    SvaraRadera
  24. Min man lämnade mig för en annan kvinna efter ett år av vårt äktenskap. Jag behövde honom tillbaka desperat eftersom jag älskar honom så mycket. Jag blev väldigt orolig och behövde hjälp. Den här trogna dagen, när jag surfade på internet, stötte jag på ett speciellt vittnesbörd om den här gode mannen som heter DR IBINOBA hur han kan hjälpa en att få tillbaka ex snabbt och stoppa en skilsmässa eller uppbrott och så vidare, så jag kände att jag borde ge honom ett försök. Jag kontaktade honom och han sa till mig vad jag skulle göra och jag gjorde det. 72 timmar senare kom min man tillbaka till mig och grät och bad om min förlåtelse. Idag är jag så glad och jag vill rekommendera denna fantastiska trollformler till alla som verkligen behöver en brådskande lösning på hans eller hennes trasiga relationer och helt enkelt kontakta den fantastiska "DR Ibinoba" Om du har några problem kontakta honom och jag garanterar dig att han kommer att hjälpa dig, gråt inte längre, kontakta denna kraftfulla trollformler nu. Tack DR IBINOBA för att du räddade mina trasiga relationer och för att du tog tillbaka min man till mig...whatsappa honom på: +2348085240869, E-post: dromionoba12@gmail.com

    SvaraRadera
  25. Jag känner mig så välsignad igen i mitt äktenskap efter att Dr Ige Ajayi tog tillbaka min man som separerade med mig i tre månader. Jag heter Jessica Butler från USA. Även om jag har munnar över hela kroppen, kommer det inte att räcka för att tacka Dr Ige Ajayi för hans hjälp i mitt liv. Min man separerade med mig i 3 månader och har haft smärtor och vånda utan honom. Så jag sökte efter hjälp överallt men ingenting fungerade inte förrän jag menade Dr Ige Ajayi som jag kontaktade online. Jag förklarade min situation för honom och han lovade att min man kommer att återkomma till mig inom 24 till 48 timmar så långt att mitt hjärta fortfarande slår för honom. Jag trodde på honom och han förberedde en trollformel åt mig och min man ringde mig exakt när Dr Ige Ajayi sa. Han vädjade och sa att han behöver mig tillbaka och nu har vi levt lyckliga igen under de senaste 9 månaderna. Alla där ute som läser min artikel som behöver hjälp bör kontakta honom... E-post: drigeajayi@gmail.com/WhatsApp +2348130035939.

    SvaraRadera
  26. Jag är väldigt glad idag med min familj. Jag heter Bianca Bethune och bor i KANADA. Min man lämnade mig i fyra år och jag älskar honom så mycket att jag har letat efter ett sätt att få tillbaka honom sedan dess, jag har provat många alternativ men han kom inte tillbaka förrän jag träffades en vän som skickade mig till Dr IBINOBA, en trollformler som hjälpte mig att få tillbaka min man efter 48 timmar...Jag och min man lever lyckligt tillsammans idag DR IBINOBA är en god man, du kan kontakta honom. Nu ska jag ge råd seriösa personer som hamnat i denna typ av problem att kontakta honom nu, en snabb lösning utan stress, nu kallar jag honom min far.. kontakta honom alltid online, kontakta honom på hans whatsapp +2348085240869, e-post: dromionoba12@gmail.com

    SvaraRadera
  27. Jag hade allvarliga relationsproblem med min pojkvän och det hade resulterat i att han flyttade ut till sin väns lägenhet. Allt blev värre eftersom han började gå på barer och strippklubbar ofta med sin vän, blev full och svimmade. Han hotar mig alltid i telefonen när jag ringer honom på grund av alla dåliga råd som hans vän har gett honom. Jag älskar honom verkligen och vi hade dejtat i fem år vilket gav oss en vacker dotter. Jag hade också förlorat mycket pengar på terapeuter tills jag blev introducerad för DR WALE av en vän som han hjälpte att gifta sig med hennes barndomspojkvän; detta gav mig total självförtroende och styrka att få tillbaka honom. Jag gjorde allt han bad om och inom en vecka ringde min pojkvän mig och skyndade hem igen, saker och ting förändrades mellan oss känslomässigt. Han har ett jobb och slutade dricka och behålla irrelevanta vänner. Det är ett mirakel som jag aldrig trodde var möjligt eftersom jag hade tappat allt hopp tills jag hittade DR WALE. Så det var därför jag lovade att dela mitt vittnesbörd över hela universum. Allt tack går till DR WALE för det överdrivna arbete han har gjort för mig. Nedan finns DR WALE-detaljer.WhatsApp: +2347054019402 eller e-post: drwalespellhome@gmail.com i situationer där du genomgår ett hjärtstopp, och jag försäkrar dig att eftersom han har gjort mitt åt mig, kommer han definitivt att hjälpa dig också.

    SvaraRadera
  28. Detta är mitt vittnesbörd om det goda arbetet av en man som hjälpte mig...Jag heter
    Mary Clifford och jag basar i London. Mitt liv är tillbaka!!! Efter 8 år
    äktenskap lämnade min man mig och lämnade mig med våra tre barn. jag kände mig som
    mitt liv höll på att ta slut och höll på att falla samman. Tack vare en trollformel
    ringde DR Ogbo som jag träffade online. En trogen dag när jag surfade
    via internet letade jag efter en bra trollformler som kan
    lösa mina problem. Jag stötte på en rad vittnesmål om detta
    speciell trollformel. Vissa personer vittnade om att han tog med sig deras ex
    älskare tillbaka, några vittnade om att han återställer livmodern, några vittnade om att han
    kan förtrolla för att stoppa skilsmässa och så vidare. Det var en speciell
    vittnesbörd jag såg, det handlade om en kvinna som heter nåd, hon vittnade om hur
    Dr Ogbo tog tillbaka sin före detta älskare på mindre än 72 timmar och i slutet av
    vittnesmålet släppte hon Dr Ogbos e-postadress. Efter att ha läst alla dessa, jag
    bestämde sig för att ge DR Ogbo ett försök. Jag kontaktade honom via e-post och förklarade min
    problem för honom. På bara 3 dagar kom min man tillbaka till mig. Vi löste vår
    problem, och vi är ännu gladare än tidigare. Dr Ogbo är verkligen en talang
    och begåvad man och jag kommer inte att sluta publicera honom eftersom han är en
    underbar man...Om du har ett problem och du letar efter en riktig och
    äkta trollformel för att lösa det problemet åt dig. Prova den fantastiska Dr Ogbo
    idag kan han vara svaret på ditt problem. Här är hans
    kontakt:drogbohighspiritualspellcaster@gmail.com Tack fantastiska Ogbo.
    Kontakta honom för följande:
    (1) Om du vill ha ditt ex tillbaka.
    (2) om du alltid har dåliga drömmar.
    (3) Du vill bli befordrad på ditt kontor.
    (4) Du vill att kvinnor/män ska springa efter dig.
    (5) Om du vill ha ett barn.
    (6)[Du vill bli rik.
    (7) Du vill binda din man/hustru för att vara din för alltid.
    (8) Om du behöver ekonomiskt stöd.
    (9) Örtvård
    10) Hjälp till att få ut människor ur fängelset
    (11) Äktenskapsbesvärjelser
    (12) Mirakeltrollformler
    (13) Skönhetstrollformler
    (14)PROFETISK CHARM
    (15)Attraktionstrollformler
    (16)Evil Eye trollformler
    (17)Kyssningstrollformel
    (18)Ta bort sjukdomsbesvärjelser
    (19) VALVINNINGSBORDAR
    (20)FRAMGÅNG I EXAMENSTAPPAR
    (21) Charm för att få vem som ska älska dig.
    (22)Affärsbesvärjelse
    (23)Ta bort hiv-sjukan
    Kontakta honom idag på:
    drogbohighspiritualspellcaster@gmail.com
    +2348057586216
    Du kan också KONTAKTA HONOM PÅ whats-appen på samma telefonnummer.

    SvaraRadera