Återkoppling
är en av grundstenarna i formativ bedömning. Hur den framförs blir helt
avgörande på effekten och det finns en hel del forskning kring detta. Två
stjärnor och en glödlampa – att ge två positiva omdömen och en idé om hur man
kan utvecklas – är ett resultat av denna forskning. Genom att börja med det
positiva skapar man en bra relation och öppnar för ett nyfiket mottagande för
utvecklingsmöjligheten. Att denna uttrycks just som en möjlighet istället för ett
fel, innebär att man inte sätter igång de automatiska försvarstankar som man får
vid kritik. Detta är något som många skolor har tagit fasta vid, både när
lärare och elever ska ge återkoppling.
Ska
återkopplingen fungera måste den också vara konkret och här är det lite sämre
ställt ute på skolorna. Många lärare använder sig av de relativa värdebegreppen
från betygskriterierna eller, ännu värre, hänvisar direkt till matriserna
(vilka försvarsreaktioner sätter den här kritiken igång? J). Men en
elev vet sällan vad ”djupare analys” eller ”mer flyt” betyder. Hade de vetat
det så skulle de antagligen haft med det från början.
Istället
behöver man vara specifik, till exempel säga: ”Du behöver svara på 1. vad är
det jag undersöker, 2, vilka grupper är det som jag jämför och 3, vilka skillnader
jag hittade. Prova sedan att låta någon annan läsa din text och se om de sedan
kan svara på dessa frågor utifrån vad de har läst. Är det svårt för dem kan du
fråga var det är otydligt någonstans, vad det är de skulle behöva veta mer för
att kunna svara på frågan. Och sedan kan du fylla på texten tills läsaren
förstår.”
Förutom att
vara konkret så behöver återkopplingen fungera för den specifika mottagaren.
Elever har olika behov av positiv återkoppling och olika sätt att lära. Ger man
muntlig återkoppling är det dessutom viktigt att anpassa sitt röstläge och
kroppsspråk.
Att ge bra
återkoppling är alltså ganska svårt och något vi ständigt kan utveckla – och som
kan ge eleverna en stor skjuts framåt när det blir rätt. Hur vet man då om man
gör på rätt sätt? Det får man ta reda på
hos mottagaren. Ett sätt är att se om det eleven sedan producerar är
bättre, men framför allt behöver man fråga: på vilket sätt hjälpte återkopplingen
dig? Vad mer skulle du behöva?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar