Och så där här med lärarlegitimationen – hur tänker de egentligen?
Det var förutsägbart att det skulle bli problem. Som så mycket annat inom
skolans reformering så satte man igång innan ramverket var på plats. Man hade
inte planerat hur massiva legitimeringen av alla redan anställda lärare skulle
gå till, man insåg inte att det skulle uppstå en rad svårdefinierbara fall (hur
kunde man missa detta?), man hade varken utbildade mentorer eller rektorer som
kunde hantera introduktionsåret osv.
Det finns en hel del pedagogiskt bra tankar i föreskrifterna för introduktionsperioden, men
de är inte konkretiserade och blir lika svårbedömda som betygskriterierna. Låt
mig ta ett exempel från §17:4 där läraren ska visa att hen kan
göra eleven
delaktig i planeringen och utveckla elevens förmåga att lära,
såväl
självständigt som tillsammans med andra,
Att göra eleven delaktig i planeringen skulle kunna betyda att
eleven är med på ett utvecklingssamtal och nickar när läraren kommer med ett
förslag. Det skulle också kunna betyda att läraren sitter ned med eleven varje
vecka och genom frågor stöttar eleven att planera när hen ska göra vad, hur det
ska gå till och hur eleven vet att hen har lyckats.
Vad som är en rimlig nivå ska bedömas på plats av rektorer och
mentorer som i bästa fall utbildats, men antagligen var också den utbildningen
utan konkretiserade inlärningsmål. Alltså vet inte heller de var ribban ska
ligga och någon samstämmighet mellan skolor och kommuner ska vi inte räkna med.
Och man kan verkligen fråga sig varför alla de här färdigheterna
inte är en del av lärarutbildningen. För hur har man tänkt, ska folk gå en
utbildning och sedan, om de har turen och får jobb på en skola som vill ha
träna upp en icke-legitimerad lärare (vilket kostar pengar!) kanske inte få sin
legitimation? Dvs när man bedöms ha icke tillfredsställande färdigheter. Är det
någon som tror att detta kommer att vara vanligt? Och om inte – för nog är det
stor press på att alla ska få sin legitimation, både för att skolan ska få ut
något av sin investering och av rent medmänskliga skäl – vad har legitimationen
då för funktion?
Att man som nu föreslås tar bort det här ogenomtänkta året kan
verka som en bra idé (ja! för över träningen av de här färdigheterna till
lärarutbildningen där de hör hemma) men då måste man också ta bort
legitimationen. Att ta bort legitimationen hade visat på ett fördömligt ansvar
för att man har misslyckats, att behålla den utan innehåll är bara dumt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar