tisdag 18 september 2012

Skoltrött?

Jaha, nu ska vi lösa problemet med de skoltrötta genom att helt enkelt låta dem sluta skolan tidigare. Jag sällar mig gärna till kören som tycker att det är en riktigt dålig idé. För vad är poängen med att gå ens ett år på gymnasiet om ingen arbetsgivare efterfrågar den typen av utbildning och den knappast ger någon personlig utveckling i form av ökad kunskap?
Och då närmar vi oss själva grundproblemet - de här eleverna har inget intresse (just nu) för att lära sig. Vi hoppar över "varför" (för tillfället) och tittar på lusten att lära, den som har en så framskjuten plats i den nya skollagen.
 Jag har just börjat läsa en bok om språkinlärning av Gunnemark (Erik) och Gethin (Amorey). Den har några år på nacken ("The Art and Science of Learning Languages”, 1996) och jag blev glad över att den gick att få tag på (i nytryck dessutom). Jag har tidigare undrat varför deras idéer inte är mer spridda och ska nu äntligen kunna fördjupa mig i detaljerna. Nästan genast stöter jag på den första stenen, en tänkvärd förklaring till varför inte språklärarna har kastat sig över den:
Gunnemark och Gethin påstår att den avgörande faktorn för att lära sig ett språk är att man har intresset för själva essensen av hur språk är konstruerade, att man är passionerat intresserad av själva lärprocessen. De går till och med så långt som att säga att det är helt meningslöst att lägga tid på att lära sig språk om man inte har detta intresse. Och hur många har det? Är det dags att lägga ned språkutbildningen (precis som valda delar av gymnasiet enligt Björklunds förslag)?
Det kanske låter trivialt, det här man att man inte kan lära sig om man inte vill, men egentligen är det där skon klämmer. Hur hade skolan sett ut om alla elever var passionerat intresserade av att lära sig, förtjusta i själva lärandet? Strävade efter att bli riktigt bra på kunskapsinhämtning? Är det inte precis där vi har misslyckats med de skoltrötta eleverna?
Lära om att lära måste gå från att vara något vi slänger ur oss, till något konkret och centralt i varje lektion, i varje lärarutbildning och i varje måluppställning i skolan. Något som alla elever har rätt att förstå och få verktyg till, eftersom detta är den enda vägen till en ”livslång lust att lära”.
Så hur ska du göra idag för att få dina elever medvetna om själva lärandet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar