tisdag 8 oktober 2013

Lära för framtiden

Varför har vi prov? Om du tycker att svaret är självklart så kan jag formulera om frågan: Varför gör vi en summativ bedömning genom att konstruera helt orealistiska omständigheter där vi försöker kontrollera vad eleverna kan just denna timme?

Prov och tester är så utbredda att vi tar dem för givna, men vad säger de egentligen? Hur gagnar de inlärning, och vilken sorts inlärning?

Kan det vara så att skolan är en konservativ värld som har svårt att ta in tankar från omvärlden och därför lätt fastnar i gamla hjulspår? Det är kanske inte så kul att höra, men tänk på detta: vem är det som väljer att läsa till lärare, de som trivdes i skolan eller de som tyckte skolan var hemsk? Det finns undersökningar som visar att lärare bygger sin pedagogik mest på sin egen erfarenhet som elev, inte på det som de har lärt sig under sin utbildning. Och för hur många av oss var prov den huvudsakliga bedömningsgrunden?

Vad är det vi vill veta när vi har ett prov? Jo, vad eleven har lärt sig. Men ett prov visar inte vad eleven har lärt sig; det visar om eleven under mycket speciella och stressrelaterade omständigheter klarar av att svara på de frågor som läraren har valt att ställa. Redan när läraren ställer frågorna har vi alltså ett problem, hur vet man att de frågorna är de viktigaste? Hjärnans problemlösningsförmåga minskar under stress. Man får till exempel svårare att göra synteser och tänka nytt. Hur ska man då kunna bedöma om eleverna har förmågor som ligger på de högre betygsstegen? Och sedan har vi den övergripande nivån: vad ska eleverna ha kunskapen till? Vi lär oss saker för att kunna använda dem utanför skolan. Då borde bedömningen spegla en sådan situation, inte ett specialfall där man har råpluggat de sista dagarna innan och sedan ska kunna en massa utantill.

Vi tränar alltså våra elever i en inlärningsstrategi som är så gott som helt irrelevant för resten av livet. Tänk att du som lärare vill utveckla din pedagogiska metod. Du sätter dig och läser textböcker i ämnet ett par kvällar och sedan ber du en kollega att förhöra dig på innehållet. Låt oss säga att du kan svara på alla frågorna. Har nu din undervisning blivit bättre? Man kan tycka att det är ett banalt exempel, men det är faktiskt precis så vi gör med eleverna. Inte kollar vi om eleverna använder sin kunskap på något relevant sätt efteråt, eller hur?

Varför inte fråga dina kollegor på nästa kafferast varför vi har prov, egentligen?

Du och dina kollegor har nu möjligheten att skapa en bättre framtid genom att hitta bedömningsformer som tränar eleverna i lärstrategier de kan ha nytta av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar