tisdag 4 februari 2014

Personlig återkoppling

Återkoppling är en av grundstenarna i formativ bedömning. Hur den framförs blir helt avgörande på effekten och det finns en hel del forskning kring detta. Två stjärnor och en glödlampa – att ge två positiva omdömen och en idé om hur man kan utvecklas – är ett resultat av denna forskning. Genom att börja med det positiva skapar man en bra relation och öppnar för ett nyfiket mottagande för utvecklingsmöjligheten. Att denna uttrycks just som en möjlighet istället för ett fel, innebär att man inte sätter igång de automatiska försvarstankar som man får vid kritik. Detta är något som många skolor har tagit fasta vid, både när lärare och elever ska ge återkoppling.

Ska återkopplingen fungera måste den också vara konkret och här är det lite sämre ställt ute på skolorna. Många lärare använder sig av de relativa värdebegreppen från betygskriterierna eller, ännu värre, hänvisar direkt till matriserna (vilka försvarsreaktioner sätter den här kritiken igång? J). Men en elev vet sällan vad ”djupare analys” eller ”mer flyt” betyder. Hade de vetat det så skulle de antagligen haft med det från början.

Istället behöver man vara specifik, till exempel säga: ”Du behöver svara på 1. vad är det jag undersöker, 2, vilka grupper är det som jag jämför och 3, vilka skillnader jag hittade. Prova sedan att låta någon annan läsa din text och se om de sedan kan svara på dessa frågor utifrån vad de har läst. Är det svårt för dem kan du fråga var det är otydligt någonstans, vad det är de skulle behöva veta mer för att kunna svara på frågan. Och sedan kan du fylla på texten tills läsaren förstår.”

Förutom att vara konkret så behöver återkopplingen fungera för den specifika mottagaren. Elever har olika behov av positiv återkoppling och olika sätt att lära. Ger man muntlig återkoppling är det dessutom viktigt att anpassa sitt röstläge och kroppsspråk.


Att ge bra återkoppling är alltså ganska svårt och något vi ständigt kan utveckla – och som kan ge eleverna en stor skjuts framåt när det blir rätt. Hur vet man då om man gör på rätt sätt? Det får man ta reda på hos mottagaren. Ett sätt är att se om det eleven sedan producerar är bättre, men framför allt behöver man fråga: på vilket sätt hjälpte återkopplingen dig? Vad mer skulle du behöva?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar