tisdag 11 februari 2014

Vad är en förstelärare?

Det blev inte så många förstelärare som man tänkt sig. 70% av friskolorna och 25% av kommunerna har inte använt sig av möjligheten enligt SvD. Kan jantelagen ha med saken att göra, som Björklund påstår?

Jag vill inte gärna hålla med, men nog är namnet konstigt. Förstelärare. Det indikerar på något vis att alla andra är andre-(eller femte?) lärare. Alldeles frånsett jantelagen så måste man i så fall veta vad som är den främsta läraren. Och hur vet man det? Är det den som eleverna tycker mest om? Eller är det den som bevisligen kan stötta elever på bästa sätt (hur ska man mäta det?), den som är bäst på att lyfta svaga elever eller den som kan inspirera en hel klass?

Och vad är det de här lärarna förväntas göra? Jo, de ska antingen vara huvudlärare i ett visst ämne eller stötta andra lärares utveckling. Och ja, visst är det bra om det finns en person som har till uppgift att leda den pedagogiska utvecklingen (eftersom rektorerna, som har det inskrivet i sin tjänst, faktiskt inte vanligtvis är tillsatta för att de är duktiga vuxenpedagoger) och får utrymme i sin tjänst för att göra detta. Men då ska tjänsten tillsättas baserat på just den förmågan: att stötta andra vuxna att utvecklas i pedagogiskt hänseende.

De flesta lärare har inte haft möjligheten att visa om de är bra handledare eller duktiga på att stötta andra vuxnas utveckling – något som kan vara en helt annan sak än att charma eleverna i klassrummet. Extra svårt blir det då de andra lärarna kanske inte alls håller med om att denna person borde vara förstelärare och ha en betydligt högre lön. Lite jobbig uppgift det där, att försöka utveckla en grupp där flera personer känner sig omyndigförklarade. Den allra värsta typen av mellanchefsposition, eller hur?

Tänk om man istället för ”förstelärare” döpt tjänsten till ”pedagogisk utvecklingschef”? Och definierat vad uppdraget bestod i och vilka förmågor som krävdes för tjänsten? Hur mycket enklare hade det inte då blivit att acceptera lärarens nya roll och arbetsuppgifter? Hur mycket enklare hade inte tillsättningen varit? Man hade dessutom kunnat hjälpa varandra, skolor och kommuner emellan, med underlag för rekryteringen (dvs vilka förmågor behövs och hur tar man reda på någon har dessa?).


Ibland önskar man att de som styr hade funderat på hur deras direktiv kommer att fungera i verkligheten…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar