måndag 27 februari 2012

Kan vi anklaga en möbel?

Jag länkar till måndagens DN, som berättar om en spännande forskning som visar det vi redan visste - att elever som är delaktiga i undervisningen lär sig mycket bättre. Själva katedern är kanske lite synd att lägga skulden på.
Det sitter inte i väggarna och inte i katedern heller, om inte katedern symboliserar en syn på undervisning som jag hoppas vi har lämnat. Jag befarar att det kan finnas kvar katedrar, förlåt lärare, som ser barnen som tomma burkar som ska fyllas med klokskap.
Jag menar att vi måste våga ha resultatfokus, med det menar jag inte "råpluggskola" som någon kan välja att tänka när de ser ordet resultat. Jag menar att vi måste försäkra oss om att våra metoder ger de resultat vi tänker oss, eller åtminstone bästa möjliga.
Det som är poängen med forskningen som nämns i artikeln är att resultaten blir bättre om vi använder interaktiva metoder och ser till att målen vi är på väg mot är förankrade i varje elev och lärare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar