onsdag 15 februari 2012

Svårtolkat?


Kan det vara så att inlärningsmålen i kursplanerna är lite svårtolkade?
Eleven får veta att hon/han ska
"… visa sin förståelse genom att välgrundat redogöra för, diskutera och kommentera innehåll och detaljer…”
eller
”… visa sin förståelse genom att välgrundat och nyanserat redogöra för, diskutera och kommentera innehåll och detaljer…(Lgr-11; Kunskapskrav i engelska åk 9).
Vilken prestation ser eleven då framför sig? Han eller hon frågar sig antagligen: Vad ska jag göra bättre eller annorlunda för att bedömmas enligt det senare av de två alternativen?
Hur ska kommunikationen med elev och förälder se ut, så att eleven ser den prestation som förväntas tydligt framför sig?
Jag menar att inlärningsmålen kan uttrycks i resultat - prestationer som eleven förstår innebörden av. (se flik) Hur målen kan bli konkreta prestationer, som eleven begriper, kan vi berätta mer om närhelst ni vill. (se Kontakt)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar