tisdag 21 februari 2012

Mindre betygsinflation med hjälp av prov?!


Rädslan och/eller risken för betygsinflation kan bero på otydliga formuleringar med stora möjligheter till egna tolkningar som alla håller sig inom ramen för de beskrivna kunskapskraven. De försök till konkretiseringar som görs av lärare, muntligt direkt till eleven och/eller i den djungel av svårtolkade matriser som finns i styrdokument och i olika kommunikationsverktyg eller lärplattfomar kan knappast gynna likvärdighet.
I det framgångsdrev som skapas av kampen om eleverna är det inte svårt att hitta tolkningar som ger goda eller för goda resultat.
Jag menar att learning outcomes, inlärningsresultat, kopplat till SOLO-taxonomin gör skolarbetet och resultatet mer begripligt för eleverna, men också att bedömningen blir mer likvärdig och därmed tryggare och mer träffsäker för lärare, rektorer och inspektörer.
Se artikel: http://www.lararnasnyheter.se/l-rarnas-tidning/2012/02/16/fler-prov-ska-sl-cka-inflationsbrasan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar