Debatten kring läxhjälpens vara eller
inte vara fokuserar på fel fråga. Först borde vi prata om läxorna – varför finns de? Frågan hänger ihop med varför vi har en
skola över huvud taget. Om vi nu utgår från att man lär sig bättre med stöd av
en pedagog (vilket någonstans måste vara skolans grundtes), hur kan vi då lägga
över ansvaret för lärandet på elevernas hemmiljöer?
Visst måste eleverna själva ta ansvar för
sitt lärande, men läxor innebär ofta att eleverna får ta det ansvaret innan de
kan klara det själva. Detta blir tydligt när det visar sig att elever med stöd
hemifrån klarar läxläsandet bättre. Med andra ord tar inte eleverna själva ansvaret
utan får hjälp av föräldrar eller inhyrda studenter, ofta genom hela sin
skolgång.
Idén om läxor kommer från en tid som såg
väldigt annorlunda ut än idag. Dagens människor har ett överflöd av aktiviteter
som de förväntas intressera sig för och för en strategiskt omogen person (dvs
innan 20års åldern när hjärnan har utvecklat sitt strategiska tänkande) blir
det mycket svårt att prioritera långsiktiga mål. Dessutom har skolkunskaper
relativt låg status i samhället – jämfört med att vara en ”personlighet” (av
vilken orsak som helst) – och då ger läxläsningen ganska liten omedelbar
utdelning för eleven.
En annan fråga om läxor är varför man
under skoltiden ska ägna sig åt något som inte sedan krävs i livet. Det finns visserligen
många som känner att jobbet följer med dem hem – men är inte detta ett problem
snarare än något vi eftersträvar?
Man kan påstå att läxor är bra eftersom
de ger möjligheten till egenreflektion. Eleverna får jobba i sin egen takt och
i lugn och ro. Men detta är ett idealtillstånd som har mycket med realiteten
att göra, till och med hos de familjer där eleverna får stöd. Dessutom är det
omöjligt att genomför en individanpassad pedagogik utan tid för eget arbete,
och lägger skolan den tiden i form av läxor så har skolan avsagt sig ansvaret
för individanpassningen.
Man kan tycka att läxornas vara eller
inte vara mest handlar om de elever som inte får stöd hemma. Men poängen med
att ha en skola med utbildade lärare är att vi anser att eleverna lär sig bäst
med stöd av en pedagog – och det gäller oavsett elevens egen nivå. Kan inte
eleverna lära sig det som behövs i skolan är det kanske istället dags att
ifrågasätta varför vi ska ha en skola.
Personligen tycker jag att vi ska ha det,
och räcker inte lärarna till så får vi stötta lärarna med vad de själva tycker
att de behöver för att kunna hjälpa alla elever att nå så långt de kan.
Att göra jobbet på jobbet, låter väl bra.
SvaraRaderaJag tror att många barn och föräldrar skulle "köpa" tanken på längre skoldagar om det innebar att arbetsdagen var slut när skoldagen var slut.
Matz Ingvarsson