torsdag 29 augusti 2013

Resultaten på Lundsberg

Vad kan vi lära oss av det som händer på Lundsberg? Mycket, tror jag, och en av de tydligaste är hur svårt det är att förändra och utifrån kontrollera en situation. Ann-Marie Begler, generaldirektör för Skolinspektionen, säger i DN:

”Skolan hade då redovisat flera åtgärder, men med facit i hand konstaterar hon att åtgärderna inte har haft den effekt som det var tänkt.

– Det är klart att man blir upprörd när det så snart kommer upp allvarliga händelser igen. Det visar ju på något sätt att det är en sak att ordna utbildningar, kurser och seminarier. Nästa steg är att synsättet och förhållningssättet ska förändras och egentligen är det ju inte papperna vi är intresserade av utan vad de får för effekt (min kursivering).”

Skolinspektionen har, jämfört med de som verkar på en skola, mycket liten tid att ta reda på hur det ligger till. Liksom i många andra ”översynssituationer” måste de i första hand förlita sig på olika dokument. I skolans värld (bland andra) är det ett genomgripande problem att vi fokuserar på dokumentationen kring vad vi gör (handlingsplaner, genomförda temadagar, seminarier osv) istället för våra resultat.

Hur ofta ställer vi oss frågan vilken nytta t ex en temadag om mobbing har haft? Har vi ens tänkt igenom vilka resultat vi vill ha? Vad, rent konkret, kommer att förändras i t ex elevernas beteende? När vi inte har svarat på dessa frågor kan vi inte heller säga om det vi gör fungerar.

(Vilket, tror jag, är den huvudsakliga orsaken till att skolorna fortfarande lägger massor av pengar på ”happenings” och föreläsningar. Hade vi varit medvetna om den marginella effekt de flesta av dessa har, så hade vi förhoppningsvis gjort något annat.)


Man kan tänka sig att om Lundsberg eller skolinspektionen jobbat genom att definiera och utvärdera utifrån resultat - istället för handlingar - så hade man märkt att inget hade hänt. Jag vet inte vilka förändringsresultat de på Lundsberg hade eftersträvat, men om skolinspektionen definierat resultaten hade förhoppningsvis inte elever behövt brännmärkas för att skolan skulle stängas. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar