Spelar lärartätheten någon
roll för elevernas resultat? Rikare kommuner har lägre lärartäthet (SvD). Där
citeras också en politiker:
Patrik Nimmerstam (C), ordförande för barn- och utbildningsnämnden i
Danderyd, framhåller att eleverna i Danderyds grundskolor har de bästa betygen
i hela landet, trots att
kommunen har sämst lärartäthet.
Nimmerstam
refererar också till internationell forskning om lärartätheten. Detta får mig
att fundera över forskningens relation till samhället i övrigt, hur forskning
förmedlas och tydliggörs. När man vill basera sin skolpolitik på forskning
behöver man också förstå resultatens relevans och begränsningar. Om man till
exempel läser om lärartäthetens effekt behöver man t ex fundera över:
·
Hur har man mätt resultaten (är det t ex resultat
av djupinlärning eller ytinlärning, vilka ämnen har mätts)?
·
Hur har man kompenserat för skillnader i social
bakgrund? (Om rika områden har färre lärare men elever som får mycket stöd privat
blir täthetseffekten dold.)
·
Hur har man mätt lärartäthet (dvs, handlar det om
hur mycket tid eleverna har med sina elever eller om hur många anställda lärare
det finns på skolan)?
·
Hur samverkar effekten av lärartäthet med vilken
pedagogik som används? (Om man t ex föreläser behövs färre lärare än om man har
elevdrivet lärande.)
Enligt
dagens betygskriterier ska eleverna framför allt lära sig att reflektera och
att själva utveckla sitt lärande, alltså är det djupinlärning som ska vara huvudfokus.
Djupinlärning, i sin tur, kräver att eleverna själva är aktiva i lärprocessen.
Det finns då två huvudvägar: antingen jobbar man traditionellt, lärarfokuserat, med föreläsningar och
läxor (=tid när eleven ska integrera kunskapen genom att läsa själv, eller lösa
problem på egen hand) eller jobbar man elevfokuserat
där eleverna löser uppgifter med lärarnas
stöd.
Elevdrivna
metoder kräver högre lärartäthet, men har fördelen att de snabbare leder till
djupinlärning. När eleverna är i fokus finns också möjligheten att anpassa
lärandet efter individen, något som är svårt i lärarfokuserat lärande (helt
enkelt eftersom en föreläsning bara kan läggas på en nivå).
Kanske är
det så att rikare kommuner med sin lägre lärartäthet ”klarar sig bra ändå”, men
som Anders Almgren på
Lärarnas riksförbund påpekar; vad händer med de elever som antingen har lättare
eller svårare än genomsnittet?
Dessutom
undrar jag om internationella resultat är applicerbara på den nya skolan där
administrationsbördan har vuxit lärarna över huvudet, men det är kanske en helt
annan fråga…
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar