torsdag 8 mars 2012

Den oändliga historien

Så här på internationella kvinnodagen skulle jag vilja föreslå ett projekt ämnat att väcka elevernas reflektion kring jämställdhet. Låt eleverna se en bred film – som Mästerkatten i stövlar, Avatar eller kanske Upp. Därefter kan de jobba kring frågor som de här:
³     Vilka roller fanns med i filmen?
³     Vilken funktion hade varje roll (i relation till huvudpersonen)?
³     Vad hände med huvudpersonen (storyn)?

Eleverna kan sedan få skriva ned handlingen i filmen  – men byta kön på varje roll. Därifrån har man en bra utgångspunkt för vidare reflektioner.

En annan quiz man kan göra är att se hur många filmer eleverna kan hitta där storyn är: ”Ung man med någon sorts attitydproblem utsätts för en prövning. Under prövningens gång lär han sig några positiva värden (som att hjälpa/respektera andra (män)). Därigenom blir han man och kan som segrare ta sig vidare i livet, oftast med en tuff tjej som bihang.”

De kan också få leta efter filmer där minst två kvinnor med centrala roller har en diskussion med varandra som inte handlar om den manlige hjälten, utan deras egna intressen.

Till sist kan de få fundera på den här frågan – som kanske du har svar på? - :
Vad säger den här övervikten av manliga historier i populärkulturen om vad vi tycker är intressant och viktigt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar