onsdag 21 mars 2012

Nej till Svensk Barnprovning

Nu har idéerna om att prov löser problem flyttats till de yngsta barnen.
En av våra mest erkända pedagogiska forskare avfärdar här förslaget om att systematiskt testa alla sexåringar. Skälet är enkelt; det har ingen effekt.
Ett alternativ kan vara att inte hela tiden tala om för alla lärare och rektorer att de inte klarar jobbet. Låt dem fokusera på det pedagogiska uppdraget och låt dialogen kring de behov som finns på individ- och systemnivå växla från "von oben"-pekfingrar till ett normalt tillitsfullt professionellt samtal.
Det finns säkert, precis som i andra yrkesgrupper, lärare och rektorer som behöver mer stöd än andra för att göra jobbet. Ge dem det utan att tala om för hela systemet att varken system eller individer duger.
I min närhet finns skolor där så gott som alla når målet att lära sig läsa år efter år. De har förankrade idéer om hur de vill göra och de gör det. Antagligen ingår någon slags odramatisk kartläggning, men steget därifrån till nationella prov är gigantiskt. Hemligheten är resultatfokus, i det här fallet; Alla lär sig läsa och att arbetet är förankrat på alla nivåer i skolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar