När man ser hur det har gått med lärarlegitimationen är det
lätt att få intrycket att högerhanden inte vet vad vänsterhanden gör.
Politikerna, med visst stöd från lärarförbunden, bestämmer sig för en reform
för att höja lärarnas status. Politikerna, utan stöd från lärarförbunden,
bestämmer hur mycket pengar det får kosta och hur de ska fördelas. Innehållet i
legitimationen bestäms av det pedagogiskt ambitiösa skolverket utan någon
uppenbar kontakt med högskolorna. Högskolorna i sin tur förväntas producera
mentorsutbildningar, där själva utbildningen visserligen finansieras av staten,
men där kostnaden i arbetstid både för utbildningen och det senare
mentorsskapet finanseras av kommunerna. De stackars nyutexaminerade lärarna
sitter i ett moment 22. För att få ett lärarjobb måste de första ha haft ett
lärarjobb (med mentor).
Och
mitt i alltihop kan man fråga sig varför lärarna ska examineras två gånger på
ett innehåll som är så centralt för lärarrollen att det borde vara med i
grundutbildningen. Flera delar av innehållet, som t ex förmågan att kunna samarbeta
med sina kollegor eller kommunicera med både elever och föräldrar, tillhör
dessutom de för-givet-tagna färdigheterna. De som vi alla förväntas ha redan i
skolan och sedan vara ännu bättre på ute i arbetslivet – trots att väldigt få
av oss någonsin har fått specifik träning i eller reflekterat över dem. Jag har
skrivit om dem i flera tidigare bloggar och det som kanske är mest positivt i
den här legitimationssoppan är att de överhuvudtaget kommer på pränt som
viktiga pedagogiska redskap.
Resten
av soppan är däremot tydliga exempel på hur man fattar beslut på fel nivå och
är därför ett utmärkt exempel för studenter i organisationsutveckling att
analysera och lära sig av. Hur borde det vara istället? Jo, ledningen sätter ramarna
och definierar (med ett stort öra till verksamheten) det övergripande målet.
Nivån under ger återkoppling på vad som är möjligt att, rent praktiskt,
producera inom dessa ramar (ramarna kan handla om olika resurser). När
ledningen då förstått och sanktionerat detta, kan man sätta igång med arbetet
och utvärdera det man gör via de konkreta resultat man har tagit fram. Så
visst, ledningen har kontroll över det som produceras, men ska inte
detaljreglera hur det görs. Och de
som producerar resultaten kan jobba på det sätt som fungerar bäst i deras
specifika miljö – givetvis med ansvar för att faktiskt producera resultat. Vad
hade hänt med lärarlegitimationen om man hade jobbat så här? Om ledningen hade
lyssnat av vad som fungerade i praktiken, istället för att hitta på hur mycket
man kan få ut av en viss insats?
Och till sist undrar jag om själva
grundtanken. Visst finns det flera yrkesgrupper där man först efter en tid i
yrkeslivet anses ha nått en grundkompetens, ungefär som i det gamla gesällsystemet,
och visst kan man anse att yrkeserfarenhet behövs för att teorin ska sätta sig.
Men de andra yrkena har en lång tradition och ett system som tagits fram
gradvis, istället för något som ska tvingas fram i en mångtusenhövdad yrkesgrupp på
ett par år. Dessutom ingår praktik redan i lärarutbildningen. Hade det inte varit
enklare att använda redan existerande strukturer i utbildningen till att träna
upp färdigheterna? Istället har nu (i ämnet) outbildade rektorer och mentorer som
fått uppgiften att examinera de nya lärarna, och vilken garanterad kvalitet får
vi då?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar