Hur
fattar vi beslut? Tja, inte så rationellt som vi kanske tror, det framgår av
veckans Idagserie i SvD. Tvärtom finns det en rad felslut som framför allt
bygger på att vi övertolkar vår egen förmåga. Ett exempel är överkonfidens, när
vi tror att vi fattar rätt beslut i 100 % av fallen i en studie där det verkliga
resultatet var 80%. Ett annat är övertygelsen att det som härstammar från oss
själva (vår rapport, våra barn osv) är lite bättre än andras. Något som de
flesta kan känna igen är också att vi misstolkar igenkännandet för
kompetensbevis: dvs att vi tror att personer som liknar oss själva är de mest kompetenta - utan att ha något konkret bevis.
Den här
självupptagenheten ligger gissningsvis bakom att vi koncentrerar oss på vad
vi har gjort, istället för resultatet, när vi fattar beslut. Detta är extra tydligt i skolans värld. När
man fattar beslut om t ex hur man ska jobba med jämställdhet eller formativ
bedömning väljer man ofta att ta in en föreläsare – med eller utan temadag. Då
har man gjort något, alla vet att dagen har kommit och gått. Men vilka resultat
har det lett till?
Den frågan
ställs sällan. Om en temadag ska skapa en förändring, inte bara vara en händelse, så
måste den leda till resultat. Det kan handla om att elever/lärare beter sig
annorlunda mot varandra, eller att lärarna börja jobba på ett nytt sätt med
bedömning. Och har inte detta hänt, borde man rimligtvis inse att temadagen inte skapade förändring. Nästa gång man
funderar på formativ bedömning/jämställdhet borde man följaktligen göra något annat. Hur ofta gör vi det?
Samma sak gäller
med lärarnas egen utveckling: mycket fokus läggs på hur man själv agera på
lektionerna, snarare än att fört fundera på vilka resultat det ledde till sist,
och, om det inte fungerade, prova något annat. Låt oss ta ett föräldraexempel: ”Hur
många gånger ska jag behöva säga…?” Känns det igen? Och ändå är det faktiskt
påfallande ogenomtänkt sätt att hävda att man har gjort det man borde (och nu
är det barnets tur att göra som det blivit tillsagt). Själva meningen innebär
ju att man har provat något ett stort antal gånger – och det har inte fungerat!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar