torsdag 31 januari 2013

Vilka argument har du?


Vad är argumentation? Och hur skiljer det sig från debatt? I flera skolor används debatten som det enda uttryckliga tillfället för att träna argumentation. Medan jag anser att debatten är en överskattad pedagogiskt teknik, så läggs det för lite fokus på argumentation.

Vad är skillnaden? Jo, i en debatt utgör argumentationen bara en del (tillhörande logos) av de tekniker som används för att övertyga motståndaren om att man har rätt. Argumentationsteknik i sig har dessutom fler användningsområden än att övertyga en motståndare: det är snarare en teknik för att utveckla ett resonemang, att öka förståelsen.

Därför har vi alla stor nytta av att träna upp vår förmåga att göra en argumentationsanalys, och det är en viktig del för att våra elever ska kunna få en djupförståelse för ett ämne.

En argumentationsanalys kan göras genom att identifiera tre delar:
  1. Vilket är påståendet (”sanningen”)?
  2. Vilka premisser bygger det på (bakgrundsfakta)?
  3. På vilket sätt är just dessa premisser relevant för påståendet?

När man har lärt sig att göra denna uppdelning blir det lätt att ställa frågor som hjälper andra att utveckla sina tankar. Man upptäcker snart att elever behöver träna på alla tre delarna och här är ett par exempel på frågor man kan ställa:
  1. Vad är det egentligen de vill säga? Hur ska man formulera detta – gärna i en mening (det blir lättare att jobba vidare då)?
  2. Hur vet du att dessa fakta är sanna? Var kan du hitta mer information om detta? Här är det värt att lägga märke till att det ofta smyger in premisser som är helt ogrundade. Som pedagog ska man då bli nöjd – man har nämligen fått reda på exakt vad det är just denna eleve inte vet och behöver lära sig mer om.
  3. På vilket sätt leder A (bakgrundsfaktan) till B (påståendet)? Vilka exempel kan du ge på när A skapar B?

Ett sätt att träna upp förmågan att argumentera är att låta eleverna leta upp de olika delarna i andras texter (eller i t ex  tv-program). Men redan barn som inte kan läsa svårare texter kan tränas i argumentation genom att läraren ställer frågor. De flesta använder faktiskt argumenationsteknik redan i lågstadiet (även när de pratar med varandra) och om man då ställer frågor – istället för att själv argumentera för hur det ligger till – kan man hjälpa dem att utveckla sin förmåga att lära.

Och för dem som fortfarande anser att debatten är det bästa sättet att lära sig att argumentera väl, så förslår jag att man blir så bra på att identifiera de tre delarna att man omedelbart kan upptäcka när eleverna får med allt. När man kan detta, har man också möjlighet att svara på den intressanta frågan: i vilken utsträckning leder en bra argumentation till att man vinner en debatt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar