I skolan
premieras elever som vill följa normer och drivs av en oro för att göra fel.
Detta enligt Pia Rosander som har studerat vilka personlighetsdrag som är
starkast relaterade till höga betyg. Speciellt hos flickorna såg man också att
det inte var någon fördel att drivas av sin nyfikenhet och viljan att lära för
vetandets egen skull.
För omväxlings skull kan
vi inte skylla på formuleringen av det nya betygssystemet. Dels gjordes
undersökningarna under det gamla systemet, men ännu viktigare är att det som
skulle ge höga betyg (både i Lpo-94 och Lgr-11) är just uttryck för djupkunskap, inte att lära utantill.
Vi kan alltså konstatera
att skolan i verkligheten inte har premierat – och gissningsvis därför inte
heller varit bra på att stötta – utvecklingen av förmågor som nyfikenhet,
kritisk granskning och nytänkande (kallat öppenhet i artikeln).
Jag tror att detta har
hängt med länge. Inte ens på 70-talet när rebellerna var inne, uppmuntrades
ifrågasättande elever. Istället fick man höga betyg – då också – på att lära
sig utantill och göra som läraren sa. Kanske är det också så att de som
attraheras av läraryrket ofta tillhör den konformativa gruppen? Det finns
säkert en och annan eldsjäl som vill ändra på saker, men i gemen skulle jag tro
att man vill bli lärare för att man trivdes i skolan. Och hur många elever med
sämre betyg gör det? Det hade varit intressant om Rosander och hennes kollegor
hade undersökt den aspekten också.
Nu är jag övertygad om att
det handlar om förmågor – och inte personighetsdrag huggna i sten. (Det finns
en omfattande neurologisk forskning kring personlighetsdrag som visar detta, se
till exempel ”The Emotional life of your Brain”, R.J. Davidson & S.
Begley). Det betyder att vi alla kan bli bättre på att använda, och känna igen,
öppenhet och nytänkande.
Hur? Man kan börja med en
självreflektion: hur tänker jag själv? På vilket sätt visar jag att jag kan
problematisera och tänka annorlunda? Hur gör jag för att vidareutveckla min
förståelse av världen? Hur gör jag för att känna igen när mina elever gör det?
Hur gör jag för att skapa uppgifter som stimulerar de här förmågorna?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar