Om vi nu
förlorar tid på möten som präglas av antika föreställningar – hur mycket tid
förlorar vi inte på det mer smygande resultatet av debattinställningen? Och då
syftar jag på hur beslut fattas i en anda av ”jag vet bäst” (debattens
grundpremiss). Hur många timmar ägnar du i veckan åt att hantera beslut som har
fattats av någon som har mindre insikt i din vardag än du? Och som därför
skapar krav som passar dåligt in i hur din verksamhet borde bedrivas.
I ljuset
av bedömningskraven i Lgr-11 är det inte svårt att hitta exempel på detta, men
även andra, mindre omvälvande direktiv, kan sätta käppar i ljuset. Nu tror jag
inte att vi går runt och är lite allmänt elaka och inkompetenta och därför kör
över varandra. Det är betydligt mer subtilt och troligtvis en helt omedveten
effekt i de flesta fall.
Hur ofta
använder barn med varianter av ”det var inte jag” och argument för varför de
gjorde rätt (och de andra gjorde fel)? När försvinner detta?
Nej, tyvärr
försvinner inte den inställningen, utan orden och teknikerna förfinas under
uppväxten och vi belönas när vi blir bättre på att övertala andra. Ett av
problemen är att övertala är inte det samma som att övertyga,
vilket vi ofta glömmer bort. Och när vi har lyckats övertala andra att göra som
vi tycker, så betyder inte det att det fungerar i deras verklighet. Och så får
vi situationer där man är tvungen att försöka anpassa ett fyrkantigt system i
ett runt hål.
En annan
del av den här problematiken är att vi ofta är oklara på vilken nivå vi ska
befinna oss på. Oavsett om man är en chef eller om man deltar i en grupp som
ska fatta ett beslut, så borde det handla om att sätta ramar för det som
ska göras. Exakt hur varje person sedan ska agera inom ramarna måste, om det
ska fungera smidigt, bestämmas av personen själv. Det kan tyckas självklart,
men hur ofta är det så?
Att man själv bestämmer
hur något ska göras betyder inte att man inte ska samarbeta eller att
resultatet av det man gör inte ska följas upp. Det handlar om en dialog, där
man tillsammans hittar den balanspunkt mellan olika behov som ger bäst
arbetsmöjligheter. Detta är inte helt enkelt, speciellt när så många av oss är
kvar i debattinställningen (övertyga andra om att jag har rätt) och det är
därför man borde träna tekniker som skapar dialog både i skolan och i resten av
arbetslivet.
Varför inte börja redan nu
och låta eleverna – eller dina kollegor – fundera på hur de ska bli bättre på
att skapa dialoger? Och som ett led i detta kan man studera motsatsen: vad som är
typiskt för en debatt. Jag har provat, och även en kort reflektion kring detta
under ett möte brukar ha en omedelbar positiv effekt på hur man talar med
varandra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar