tisdag 24 september 2013

Hur bra skolor är riksinternaten?

Hur bra är riksinternaten ur pedagogisk synvinkel? Lundsbergs fd rektor Staffan Hörnberg påpekar upprepat att meritvärdena ligger högre hos dem än på andra skolor. Och visst tänker man sig att med alla de resurser som står till buds - hög lärartäthet, tekniska hjälpmedel, gymnastik/musiksalar byggda med donationer från lyckliga före detta elever – borde man väl kunna göra något anmärkningsvärt? Skolorna har dessutom koll på elevernas fritid och har speciellt avsatt tid till läxläsning och ofta stöd från lärarna även efter skoltid. De övriga fritidsaktiviteterna som erbjuds borde också kunna se till att eleverna får röra på sig och ”hålla sig friska”.

För skoj skull har jag tittat på statistik - meritvärden från Sveriges kommuner och skolor när eleverna går ut nian. Tabellen är från 2001-02, en tid innan riksinternaten hamnade i medialt fokus och hade större studiero än idag.

Vad hittar vi där? Jo riksinternaten har ett genomsnittligt meritvärde på 227,5, betydligt högre än riskgenomsnittet på 204,5. Men nu måste vi problematisera det hela. Om vi tittar på friskolor så är snittet 227,7. Här finns alltså en generell effekt av att friskolor sätter högre betyg – vad det nu kan bero på. Vi har också en tydlig effekt av inkomst så att kommuner med höginkomsttagare har högre snitt än kommuner med låginkomsttagare. Riksinternaten borde då jämföras med kommuner med många höginkomsttagare. Lidingö hade 233,6; Danderyd 240,5 och för att ta något utanför Stockholmsområdet; Lomma 229,2.

Sammantaget kan man alltså säga att om man jämför riksinternaten med andra skolor – med betydligt mindre resurser men liknande förutsättning vad gäller elevunderlaget alternativt liknande huvudmannaskap – så presterar inte eleverna bättre. Med andra ord skapar inte strängare regler där man niar sina lärare (Lundsberg) och håller koll på läxläsningen några anmärkningsvärda resultat.


Nu är meritvärden ett trubbigt instrument om man vill bedöma pedagogisk kvalitet, men de kan inte heller åberopas för att bevisa att riksinternaten ”är bra skolor”. Jag hoppas att vi kan hålla det i minnet när vi funderar över skolans framtid. Att gå tillbaks i tiden är inte lösningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar