I en värld där kommunikation ständigt
framhålls som önskvärd och dessutom tar en mycket stor del av vår tid, kan det
tyckas självklart att skolan ska anpassas till detta. Elever uppmuntras till
att starta hemsidor, skriva på skolans blogg, twittra eller kanske bara gilla
(skolans hemsida). Som vi vet så är det inte bara elever som ska syssla med
detta; företag och organisationer, arbetslösa och säljare, föreningslivet och
glada amatörer, alla ska vi vara aktiva och försöka nå ut med vårt budskap.
I denna flod av text där vi alla kämpar
om att få uppmärksamhet finns det en trend att förkorta och förenkla – hur ska
man annars nå fram? Inte så konstigt att elevernas läs- och skrivförmåga sjunker.
Och med den de nödvändiga verktygen för att lära sig.
Om man tar någon modell för lärandets
utveckling, som Blooms, SOLO eller för den delen betygskraven i skola 2011, ser
man att lärandet går från enkla sanningar till mer komplexa tolkningar. I början
definierar man begrepp, lär sig vad de betyder utantill. Man utgår då från en
auktoritets kunskap som sammanfattats i ett
kortare stycke text. Nästa steg för eleven är att ta reda på mer om ämnet,
hitta grunderna till olika påståenden, prova att använda kunskapen och sedan
dra någon sorts slutsats. På det viset fördjupas kunskapen både med mer fakta
och av elevens egna upplevelser. Bearbetningen av kunskapen förväntas sedan
leda till en syntes, att eleven gör en summering. Elevens sammanfattning kan då
bestå av en kortare text.
Vi är alltså tillbaks där vi började, men
den skillnaden att istället för expertens kortare text så har vi elevens
kortare text. I skolan är det lätt att se skillnaden på de båda texterna och vi
har dessutom kunnat följa hela processen där expertens enkla text vecklats ut
och byggts på för att sedan kortas ned till elevens sammanfattning. Men i de
korta meddelandena i sociala medier är denna process dold och det är inte alls
lika lätt att se skillnaden. Och här ligger ett fundamentalt problem i dagens
sociala samhälle. Vi lägger allt mer tid på sanningar ”i ett nötskal” och
tränar allt mindre på att problematisera och lyfta fram komplexitet.
Vill vi att skolan ska lära ut hur man
lär, måste vi gå den långa vägen. Eleverna kan inte gå direkt från enkel
sanning till en ny enkel sanning. Exempel på pedagogiska fallgropar är att
eleverna får twittra utan bakgrundsanalys, utantillprov, grupparbeten där
elevernas individuella insatser inte dokumenteras och föreläsningar som
eleverna inte själva får skriva om. Omvänt ökas komplexiteten och elevernas
förståelse av lärarledda diskussioner med individuella reflektionsmoment, handledda
projektuppgifter istället för prov, diskussioner kring källkritik/vad som
ligger bakom förenklingar och analyser av twittrar.
Var med om att synliggöra lärandet genom
att fråga dig själv: på vilket sätt får eleverna bygga på komplexiteten idag?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar