Hur kommer det sig att en ”lärarledd”
undervisning har blivit synonymt med föreläsningar? I det stora
skolexperimentet där ambitionen har varit att den som lär ska vara mest aktiv
har vi använt många olika tekniker, som grupparbeten, att eleverna själva
planerar sitt arbete, projekt och debatter. Allt som av motståndarna
karakteriseras som flum kan stoppas in här och brukar kontrasteras mot
ämneskunskap och expertundervisning (lärarföreläsning).
Föräldrar till elever som går på skolor
där man eleverna förväntas ta stort eget ansvar vill ofta öka inslaget av
lärarföreläsningar. Man möter också argumentet att en skolform där eleven tar
stort ansvar inte passar svagare elever och att de behöver sk lärarledd
undervisning. Detta tycks återigen betyda att läraren berättar vad som är sant,
ger eleverna läxa så att de kan repetera informationen och sedan förhör dem så
att de ska bli motiverade att läsa sin läxa. Och det vet vi att det fungerar
jättebra för svagare elever, eller hur? Eftersom det som är utmärkande för dem
är att de tycker så mycket om läxor och att sitta och lyssna på läraren –
eller?
Det är dags att bryta upp den här antingen/eller
bilden av vem som tar hand om lärandet. Lärarens uppgift är att stötta elevens
lärande och elevens att efter bästa
förmåga inhämta kunskap och utveckla sin förståelse. Och det är här det har
gått fel. Det tar lång tid att skaffa sig förmågan att lära sig. Eleverna
behöver stöd från läraren genom hela sin skolgång. Visst kan eleverna ta
ansvar, men då måste de lära sig först, till en början med en konstant närvaro av
läraren. Samma sak med grupparbete: man lär sig inte grupparbete bara genom att
göra det. Man behöver både reflektera kring det och få handledning i denna
reflektion. Elever kan hjälpa varandra med att utvecklas, men först sedan de
lärt sig hur man ger återkoppling, och vad de ska ge återkoppling på. (Ett bra
exempel på detta hittar du på Pedagog Stockholm).
Lärarledd undervisning behöver alltså
inte betyda att läraren fungerar som den huvudsakliga kunskapskällan – som tur
är, för hur snabbt förändras inte dagens sanningar och ämneskunskaper?
Lärarledd undervisning kan istället innebära att läraren är med och stöttar
alla delar av elevens utveckling som lärande individ. Man kan givetvis
vidareutveckla sina pedagogiska tekniker när det gäller detta också, men till skillnad
från ämneskunskaper så fungerar de grundläggande teknikerna (som handlar om att
lyssna och fråga) lika bra nu som inom överskådlig framtid.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar