torsdag 14 november 2013

Att få rätt att säga nej

Om nu relationen är central för lärandet, vad är det då man ska akta sig för? Nu tänker jag inte ta upp hur man sätter gränser och håller relationen professionell – (hmm, det är också en intressant fråga, jag får återkomma med den) – utan ta upp ett av de vanligaste felen vi gör:

Att inte lyssna, eller ännu värre, att tyckas lyssna men sedan inte följa upp det.

Hur känner du dig om du berättar om något problem eller framför ett önskemål till din chef och hen inte gör något? Hen kanske säger att hen ska göra något men inget händer. Eller så kanske hen gör precis tvärtom.

Hur ofta framför elever något som bemöts på det sättet? Nu menar jag inte att man ska ge bättre betyg eller se på film bara för att eleverna vill det, men det är viktigt att inse att man tär på relationen även då man med full rätt säger nej.

Ännu värre är det med alla de gånger en elev tar mod till sig och försöker förklara för en lärare att de inte tycker att ett pedagogiskt moment fungerar. Erfarenhetsmässigt är det bara i en bråkdel av fallen en lärare faktiskt visar att hen lyssnar och modifierar sin undervisning.

Ett sätt att minska den negativa effekten av att inte gå någon till mötes är att vara tydlig med varför man gör det. En chef kan tyckas ha det lättare i det här fallet eftersom hen har att göra med vuxna personer som förväntas kunna förstå att hen måste göra prioriteringar. Som lärare kanske man tänker att eleven inte har tillräcklig pedagogisk kunskap för att förstå varför man måste jobba på ett visst sätt.

Å andra sidan har man som lärare mycket att vinna på att försöka hitta sätt att förklara: eleverna får en möjlighet att lära sig om att lära och själv tvingas man till att reflektera över vad som fungerar och varför. Har man dessutom ett öppet sinne kan själva reflektionen resultera i att man hittar nya vägar som passar eleven bättre.

Vill man engagera eleverna i sitt eget lärande behöver man börja där de är i sin förståelse. De behöver ord på vad som händer när man lär sig och prova och reflektera själva (ett exempel från en favoritlänk om hur man kan göra).


Vill man skapa bra relationer behöver man vara medveten om att varje gång man väljer bort att tillmötesgå någons önskemål får det konsekvenser. Och då gäller det inte att fastna i självförsvar – man har alltid ett för sig själv fullgott skäl till det val man gör. Genom att acceptera att det har konsekvenser (vem som än har rätt) och istället jobba på att förbättra relationen på andra sätt (se förslag från förra veckan) så kan man skapa bra relationer och säga nej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar