tisdag 19 november 2013

Vi går utanför skol-lådan

Katarina Harrison Lindberg föreslår att för att komma bort från problemen med betygsinflationen så ska man istället ha inträdesprov till gymnasium och högskola. Jag vet att det inte går, men om vi för ett litet tag låtsar att det gick: hur annorlunda skulle inte skolan bli då! Tanken gör det möjligt att tänka om helt och hållet; att närma sig skolutvecklingen från ett nytt håll; att tänka utanför lådan. Prova!

Här är mina första idéer:
Vi börjar med intagningsproven - de får inte bli en superstresstenta i en sal. Proven kan vara en hemtenta, säg över en vecka, där man får en uppgift att lösa som är relevant för det utbildningen syftar till. Efter hand kan proven bli offentliga handlingar och det skapas en databas, inte bara med gamla exempel utan också med elevsvar och en beskrivande bedömning. Databasen kan sedan användas för övningsuppgifter under gymnasie - (eller högstadie-) åren. Man kan öka det formativa inslaget genom att ha ett prov på våren och en kompletteringsmöjlighet någon månad senare.

(Här finns det dessutom en stor möjlighet för utveckling av högskolan genom att där tänka på ett liknande sätt: utbildningen ska syfta mot att studenterna klarar framtida ”inträdesprov” till yrkeslivet, inklusive forskningen.)

I skolan kan man ta bort all den tid som handlar om att sätta betyg och istället fokusera på lärandet. All bedömning kan vara formativ. (Här hittar du en välskriven översikt av 170 forskningsartiklar om formativ bedömning. Den är på engelska och har en lista på vad som fungerar för att öka lärandet när man ger formativ bedömning.) Givetvis måste man ha konkret formulerade inlärningsmål så att eleven och läraren vet att man är på rätt väg.

Den stora vändningen av att ha inträdesprov är att man tvingas börja med vad man vill uppnå och hela tiden jobba mot just det. Istället för att ha fokus på en massiv kontrollapparat som styrs uppifrån och som tar allt större tid, så blir skolans uppgift att hitta sätt att guida eleverna mot de kunskaper och färdigheter som de behöver för framtiden.

Och om du skulle välja de kunskaper och färdigheter som du tror att dina elever har nytta av om fem-tio år, vilka skulle du välja då?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar