tisdag 12 november 2013

Coaching ska inte vara tung press

Skolverket satsar pengar på coaching av lärare och stöter på hård kritik av flera kritiska forskare enligt en artikel i SvDKritikerna menar att coaching handlar om att
"- En coach har som uppgift att pusha. Coach kommer från idrotten där det gäller att bli sporrad att pressa sig och prestera lite till."
En annan beskrivning är 
"- Den säljande tanken är att alla individer har en inre kraft till förändring, men du behöver coachen för att ta fram den."

Utifrån det synsättet kan då coachingen i värsta fall leda till press på lärarna. Jag vill inte påstå att det inte finns coacher som jobbar på det här sättet, men tyvärr så leder okunskap till att alla coacher dras över en kam, oavsett vilken utbildning eller färdighet de har. Det är ungefär som att säga att en lärare inte kan lära elever att skriva för att man har stött på lärare vars elever inte skriver så bra. Det finns givetvis lärare som inte är tränade i att lära ut skrivande, men samtidigt finns det många lärare som oavsett ämnesbakgrund kan ge br återkoppling på en skriven text.

På vilket sätt kan coaching vara ett bra stöd för en lärare?
Man kan jobba så här:

  • Sätt upp ett tydligt (konkret) mål - som i det här fallet stämmer överens med vad skolverket/skolan är ute efter
  • Läraren beskriver målet på ett sätt som känns relevant (intressant) för just honom/henne
  • För att uppnå målet tar läraren, med hjälp av klargörande frågor, fram en metod som hen trivs med
  • Processen följs upp genom lösningsinriktad utvärdering dvs man fokuserar på det som fungerar och om något inte fungerar så provar man något annat
När målet är uppnått kommer läraren att ha utvecklat sin pedagogiska metod om detta är det som skolan är ute efter. Hen kommer alltså att ha en varaktig kunskap både om nya sätt att undervisa och, kanske ännu viktigare, en effektiv metod att utveckla sin undervisning.

Det handlar alltså inte om "en inre kraft" utan att man utgår från det läraren trivs med och är bra på. Coachen är inte "nödvändig", man kan jobba så här utan coach. Man kan också lära sig utan lärare, men nog är det lättare med en professionell pedagog? På samma sätt blir det lättare att jobba tillsamans med en coach som är tränad i att följa upp processen, vet vilka problem som brukar uppstå och vilka frågor som brukar hjälpa en person att hitta nya infallsvinklar. 

Som jag ser det så är en duktig coach expert på den del av pedagogiken som handlar om att individanpassa lärandet. Coachen är alltså inte en kunskapskälla som ska förmedla den kunskapen, som en lärare förväntas vara, utan en expert på att stötta andra människors utveckling.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar