torsdag 25 oktober 2012

Höga betyg = mycket pengar

Nu protesterar lärarna i Stockholm eftersom lönen sätts efter elevernas prestationer – och det med all rätt! Visst undrar man hur lönesättarna tänker, när det samtidigt är så mycket diskussioner om betygsinflation?

Men även på vissa universitet gör de samma misstag: att lönen/tilldelningen beror på studenternas resultat (i det här fallet, hur många som blir godkända). Det finns uppenbarligen många som fortfarande inte inser vilken effekt den här typen av system får: dvs att betygsättande lärare drivs att ge högre betyg/ge fler godkänt. Detta sker inte av någon elakhet, utan blir en självdrivande kultur där de lärare som ställer högre krav straffas.

Skolverkets svar på detta är, som vi vet, att öka antalet kontroller – som om det var någon sorts garanti! Kontrollerna i sig kan bara komma åt en liten del av det som görs, utförs av olika personer (som givetvis gör subjektiva bedömningar) och har dessutom den förödande effekten att de tar över inlärningen och därmed styr pedagogiken. Visst är det konstigt att man går åt detta håll trots att Engelsmännen gjort samma sak och misslyckats? Ska vi tro att politikerna har någon sorts – ett-par-år-efter-relation till Storbritannien? (Då tänker jag på privatiseringen av järnvägen som också gick åt pepparn i England – likväl måste vi göra samma sak och få tåg som fungerar betydligt sämre än förr.)

Men för att komma tillbaks till lärarnas och elevernas prestationer. Visst kan man tycka att det är på eleverna man ska märka om en lärare gör ett bra jobb, men det säger inte så mycket om elevunderlaget är olika. Jag gick i skolan i Lund, och förvånades över att lärarna var så stolta över att skolorna hade de högsta snitten i landet. Men, snälla nån! Det är klart att den mest akademikertäta staden genererar den typen av resultat. Eleverna är motiverade, kan få hjälp hemifrån och har redan i sin hemmiljö tränats i teoretiskt tänkande. Vilken pedagogik som helst fungerar på den typen av elever (inte att få dem så långt de kan nå, men tillräckligt för att de ska kunna få relativt höga betyg).

Nej, det är väldigt komplicerat och sällan rättvisande att använda elevprestationer som underlag för lönesättning. Kanske kunde man istället sätta upp konkretiserade mål för skolans utveckling med en prislapp på: den som tar sig an uppdraget får en viss lönehöjning när uppdraget är utfört? Jag ser genast en del problem kring det här, (t ex tänk om det blir slagsmål om uppdragen och hur ska man veta om man satt rätt prislapp?), men till syvende og sist så måste man fråga sig vad som är poängen med individualiserad lönesättning. Och nog borde det vara att främja skolan utveckling - genom att motivera/belöna lärare som bidrar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar