måndag 1 oktober 2012

Pojkar med spring i benen

Idag tänker jag ägna mig åt grova generaliseringar. Det kan ibland vara nyttigt, om man vet att det är det man håller på med.
Veckan som gick kom det en  jämställdhetsrapport. Som vanligt har vi en bit kvar, i de flesta exemplen i rapporten är flickorna förlorare. På några få punkter är pojkarna förlorare, en av dem är skolan. Sämre resultat och sämre trivsel, dessa två faktorer hänger givetvis samman. Om pojkarnas resultat är sämre för att de trivs sämre eller om de trivs sämre för att resultaten är sämre är ju i och för sig intressant, men det tänker jag inte ägna tid åt här.
Min generalisering är ett tankeexperiment jag vill att du gör. Om det nu är så att vi har en flickskola, anpassad till det man i Danmark kallar  "flinkepigerne", är det inte så svårt att förstå varför pojkar med spring i benen får "skolskav".
Nu vet jag att det inte går att göra det så enkelt, men om det vore så, och du för en stund tänker helt fritt på hur du skulle organisera en skoldag om den istället skulle anpassas till pojkar med spring i benen. Hur skulle den se ut? Hur skulle lärarnde och trivsel bli optimalt?

(Tänketid...)
Tänkt klart?
I jämställdhetsrapportens flickskola hamnar pojkarna med spring i benen utanför mallen och i din tankemodells pojkskola hamnar "flinkepigerne" kanske utanför. Vilken grupp är lättast att hantera utanför den valda mallen, pojkarna med spring i benen i "flinkepigerne"-mallen eller "flinkepigerne" i pojkmallen? Min erfarenhet är att det är väldigt resurskrävande och exkluderingsdrivande att ha pojkar med spring i benen utanför mallen.

Om det är sant att vi har en skola anpassad till flitiga s.k. medelklassflickor blir jämställdhetsrapportens resultat inte så förvånande. Om det är sant att vi har en sådan skola, vem skapar då "missanpassade" elever? Om det inte är sant att vi har en flickanpassad skola är pojkar tydligen dummare än flickor.
Styrdokumenten är tydliga när det gäller anpassning till individens behov, eller... ? Jag hoppas innerligt att de senaste skolreformerna inte är "flinkepige"-reformer som gör att det i nästa jämställdhetsrapport än en gång beskrivs att pojkar är förlorare i skolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar