torsdag 27 september 2012

omyndigförklarade lärare

Nu är det dags igen. I ambitionen att få elever att bli involverade i sin egen lärprocess så omyndigförklaras lärarna. Jag tänker belysa detta med två exempel, både relaterade till utvecklingssamtal.
På en skola ska eleverna redan i sexan/sjuan definiera vilka ambitioner de har i varje ämne, uttryckt som vilka kunskapskrav de vill uppnå. Man kan diskutera själva tanken bakom den här metoden, men om vi istället tittar på vad det är som förväntas av eleverna blir lärarnas omyndigförklarande tydligare.
Vad behöver man veta för att kunna bedöma vilka kunskapskrav som är möjliga att uppnå? Jo att man vet vad det är som ska läras in, vilka krav betygen motsvarar, hur effektiv undervisningen kommer att vara och exakt vilken ens egen kapacitet är. Dessutom ska man helst kunna se in i framtiden och avgöra hur man kommer att förändras de närmaste åren, och hur lärprocessen i sig påverkar en.
Med andra ord förväntas eleverna ha en lärares kompetens och pedagogiska förmåga. Och har de inte det så kan de lika gärna säga saker som: ”jag vill bara klara mig genom skolan”, ”jag vill bli bäst” eller ”jag skiter fullständigt i det här”.
Borde det inte vara pedagogens uppgift att just göra den här bedömningen – inte var man kommer att hamna i slutänden, utan veta vad som ska läras in och hur just denna elev har störst möjlighet att nå så långt som möjligt? Och har verkligen inte lärarna bättre sätt att ta reda på elevers ambition än genom att fråga dem om något de inte vet någonting om?
På en annan skola har de lanserat idén att eleven ska leda utvecklingssamtalet. Det finns också en enkät som både föräldrar och elever ska fylla i (på var sitt håll) där allt från lärstilar och lärförmåga till psykisk och social utveckling ingår. Vi kanske inte behöver ha med pedagogen över huvud taget? Jag menar, föräldrarna och eleverna har redan definierat hur det är och vad som behövs (rent pedagogiskt) och eleven ska leda samtalet - och, får man anta, se till att man får ett bra slutresultat. Så vad har pedagogen för roll? Försvara varför skolan inte kan leva upp till de förväntningar eleverna/föräldrarna har?
Borde det inte vara så här istället:
Utvecklingssamtalen är ett tillfälle när fokus ligger på hur en viss elev bäst ska kunna lära sig. Lärarens får ett tillfälle att, med all sin kunskap, tar reda på pedagogiska faktorer som kanske inte varit uppenbara under lektionerna. Eleven ges tillfälle att ta upp saker som hen upplever som viktiga och som läraren sedan sätter in i ett pedagogisk sammanhang (dvs hur kan detta hjälpa/stjälpa lärandet och vad ska vi göra åt det). Föräldrarna kan ha liknande tankar som pedagogen får tillgång till under samtalet. Slutresultatet blir en bättre pedagogsik plan som läraren sedan tar ansvaret för att genomföra.
Utvecklingssamtalen ger lärarna möjlighet att visa sin professionalism, att bli pedagoger - ta den! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar