måndag 10 september 2012

Vad händer med skolans status om...

             ...
·         eleven vet exakt vilken prestation han/hon ska göra för att nå förväntat resultat.
·         ansvar för motivationen tas av skolan
·         jobbet görs på jobbet, då behövs inga läxor
·         ingen elev går i sommarskola
·         garantier på formativ bedömning ända fram till minst godkänd nivå lämnas
·         den pekar på sig själv vid utvärdering och uppföljning
·         om inte föräldrar eller adresser används som argument när resultaten bedöms
·         varje elev, lärare och rektor har egna konkreta framtida resultat som de når upp till
·         icke ämnesbundna förmågor, som t.ex. förmågan att samarbeta, tränas medvetet
·         om den vågar ställa och svara på frågan Varför?
·         prov blir skolans tjänare och inte en allsmäktig konung
·         om du lägger till några statushöjare…

Vilka handlingar behövs för att nå dessa resultat?

Vilka hinder finns och hur kommer du runt dem?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar