tisdag 11 september 2012

Spring för livet

Hur många deltog i gymnastiken idag? Är det likadant på din skola som på många andra, att det är många som inte är med, speciellt när eleverna kommit förbi tioårsåldern?
Frågan är varför. Hur kommer det sig att eleverna är sjuka eller skadade så ofta, när ämnet handlar om hälsa och välbefinnande? Jag tror att det kan handla om just detta: ämnet kanske syftar mot hälsa, men vägen dit är inte speciellt hälsosam. Inte om man tar hänsyn till vad som är nyttigt för en växande kropp. Detta har blivit extra viktigt i och med att gymnastiken nuförtiden ofta handlar om att träna rent fysiskt på ett helt annat sätt än förr.
Vi vet alla att kondition och muskelstyrka måste byggas i etapper, i lagom takt i förhållande till var vi är när vi börjar. Och eleverna varierar oerhört, inte sant? Trots det behandlas eleverna vanligtvis som en enhetlig grupp och får samma övningar. Inte konstigt att det finns elever som inte vill vara med.
Men ännu värre tror jag själva grundinställning är, när det gäller hur lärarna motiverar sina elever. Låt mig ta två exempel:
En klass sjuor får uppgiften att springa 800 m. Sedan ska de springa samma sträcka det fortaste de kan. Och efter de här två varven ska de springa 800 m med målet att tiden ska bli ännu kortare än när de sprang de snabbaste de kunde.
En klass åttor springer 1200 m. Veckan efter får de uppgiften att springa samma sträcka – men sabbare än veckan innan.
Det finns inte en idrottslärare som inte vet att man inte kan öka sin kondition/förmåga på en vecka, ännu mindre på en minut. Därför får man anta att lärarna gör detta för att motivera eleverna att prestera mer (varför de nu ska springa snabbare och snabbare). Och visst, de tävlar mot sig själva och inte mot varandra. Det är en viktig poäng eftersom tävlande bara har en positiv effekt på dem som ligger i den högre delen av skalan (och verkar direkt negativt för dem som uppfattar sig som dåliga).
Men även när man tävlar mot sig själv kan man uppfatta sig som dålig. Och där har man mycket mindre marginal än i grupp. Det räcker med att man är det minsta sämre än tidigare för att man ska känna sig misslyckad.
Så hur motiverade blev eleverna av de här övningarna? Hur mycket bättre blev deras hälsa, kondition och lust att lära?

Har ni några elever som står vid sidan om på lektionerna är det dags att tänka om. Sätt upp en lärartävling där det gäller att få så många elever som möjligt att delta. Och två vinnande tips: ta reda på vad som motiverar varje individ och se till att övningarna går att utföra på olika nivåer så att alla kan börja där de är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar