”Möt dem där
de är” – en pedagogisk devis som låter självklar, men som är svårare i parktiken.
Först har vi problemet med att identifiera var de är. Nu när vi ägnar så mycket
tid till att dokumentera vad eleverna gör, så tycker man kanske att borde man kunna
ha koll på just detta. Två huvudproblem sätter käppar i hjulet: dels testar
inte alltid bedömningsunderlaget elevens verkliga förmåga, dels vet vi sällan
vad det är just den här eleven behöver för att komma vidare.
Det här
hänger också ihop med den förenklingsprocess vi ständigt använder när vi lär
oss. Även komplexa samband sorteras och byggs om till kortare koder och system
som hjälper den som har kunskapen att snabbt förstå sammanhang. Man kan likna
det med att lära sig att läsa. I början behöver man tolka enskillda bokstäver,
stavelser eller kortare ord, men allt eftersom vi tränar upp oss (låter hjärnan
sortera informationen enligt olika mönster) kan vi snabbt känna igen längre ord
med hjälp av sammahanget.
När man väl
har gjort denna förenkling är det svårt att koma ihåg hur lång tid den tog.
Kommer du ihåg hur svårt det var att lära dig att gå? Eller ta ett mer
arbetsrelaterat exempel och fundera över hur du såg på sammanhanget när du var
helt ny och hur mycket du har lärt dig tills idag. Att möta elever där de är
innebär alltså inte bara att försöka förstå precis hur det ser ut från deras
synpunkt där de är nu (vilket givetvis kan vara helt annorlunda än hur du såg
det när du var på samma plats), utan också att komma ihåg hur mycket tid som
behövdes för att ta nästa steg.
Att möta
elever där de är nödvändigt för formativ bedömning. Och nu kommer jag till det
jag framför allt vill uppmana till: Hämta informationen hos den du ska stötta!
Jag har den
senaste tiden sett så många exempel på hur vi ute i skolorna försöker hjälpa
eleverna med betygskraven genom att informera om dem. Lärare pratar och är
tydliga och hänvisar till skolverkets matriser. Och sedan tycks de anse att de
har gjort sitt. Men det enda sättet att ta reda på det man kommunicerar har
gått fram är att fråga eleverna. Det
spelar ingen roll om du har pratat tills korna går hem: har inte eleverna själva
förstått vad det är som förväntas av dem så händer ingenting.
Vi måste ta fokus
från lärarnas presentation till elevernas förståelse. Det är ditt ansvar att se
till att eleven vet, och detta kan göras med en enkel fråga till en elev:
Vad ska du
göra, rent konkret, för att uppnå det du vill med ditt skolarbete?
Och skulle
då inte eleven ha förstått, så förklara, men ge dig inte förrän eleven själv
kan berätta precis vad som ska hända – låt eleven få sista ordet!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar