När
dokumentationskraven sväller ut, riskerar man att rapporteringen blir en
parallell och ytlig aktivitet riktad till byråkratier som står långt ifrån den
dagliga verksamheten (läs Patrik Halls artikel i Pedagogiskt Magasin). Skolverket
har som uppgift att tolka politikernas styrdokument och menar att de dokumentationskrav
som ställs endast är förtydliganden av bestämmelserna.
När man går
in i Lgr/Gy-11 ser man snabbt att skolverket har goda pedagogiska intentioner,
men hur verklighetsförankrade är direktiven? Jo, visst har man tagit fram läroplanen
i samråd med skolorna, men hur blev det? Artikeln om ”Skolan som doku-såpa” sätter
ord på lärarnas frustration inför dokumentationsbördan. Där intervjuas också
Ingrid Lindskog på Skolverket som menar att ”man ska ha väldigt stor respekt för”
lärarnas reaktion.
Jag håller
givetvis med henne, men undrar genast: hur visar Skolverket det? På vilket sätt
kan lärarna uppfatta att Skolverket faktiskt inser hur lärarnas vardag ser ut
och därför skapar förordningar som blir möjliga att följa?
Jag tycker
att det är dags att Skolverket gör två saker. Dels lyssnar på vad lärarna och
eleverna säger och modifierar sina förordningar efter dem, dels – och detta är
nog en förutsättning för det förra – att man blir lite fiffigare i sin tolkning
av politikerna.
I många fall
är de som jobbar på olika statliga verk betydligt mer insatta och kunniga än de
politiker som sätter upp direktiven. Detta är inget politikerna ska lastas för,
de behöver kunna lite av många olika saker och ska sedan kunna lägga över
ansvaret på olika experter. Och det är här någonstans det brister. Experterna
behöver kunna göra tolkningar av det som politikerna vill som faktiskt
fungerar. När politikerna är ute på svag is blir det experternas uppgift att
hitta lösningar och sedan förklara hur de
hänger ihop med det som politikerna vill. Säger till exempel politikerna
att pedagogiken ska vara forskningsbaserad samtidigt som de vill ha betyg på
ett sätt som går rätt emot den forskning som finns, så är det experternas
uppdrag att visa på denna motsats. Och är man dessutom finurlig, brukar man kunna
skapa logiska förklaringar där det blir enkelt att övertyga politikerna om hur
lösningen bör se ut. (Finurlighet i det här sammanhanget kan vara att lyssna på
vad politikerna är ute efter egentligen, och sedan använda sitt laterala tänkade
för att visa hur det forskningen pekar mot också går att länka till det
politikerna vill.)
När det
gäller lärare/elever gäller inte finurlighet, utan verklighetsförankring, och
det tänker jag återkomma till i nästa blogg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar