torsdag 23 augusti 2012

Är du smart?

Skolfolk är i smarthetsbranchen. När man studerar Skola-2011 hittar man ett gemensamt högre mål för alla åldrar och alla ämnen: eleverna ska lära sig att reflektera och utveckla sitt tänkande. Använda huvudet helt enkelt.

Även ämnen som tidigare har sett som mindre teoretiska, som gymnastik och de estetiska ämnena, har nu fokus på att eleverna ska reflektera kring vad de gör och visa hur de tänker.

Detta kan tyckas vara en sorglig insikt när man funderar kring elever som inte visar någon utpräglad teoretisk talang. Men jag är benägen att protestera: jag är övertygad om att alla kan utveckla sitt tänkande. Detta bygger jag dels på egen erfarenhet av att jobba med teoretiskt otränade elever, dels på samtal och böcker om särskolan.

Jag vill också påstå att alla vill bli smartare – men det krävs en envis och kreativ pedagog för att väcka lusten hos dem som inte tidigare har insett kopplingen mellan att den abstrakta förmågan att tänka och ett konkret resultat som man trivs med. Enklare uttryckt: om du tänker efter före, kan du välja det du verkligen vill.

Redan tidigt i skollagen står det att eleverna ska utveckla en livslång lust att lära. Den lusten bygger, som allt annat, på motivation. Motivationen i sig drivs av viljan att få någonting, eller hur? Det kan vara abstrakta saker som känslan av tillfredsställelse eller något konkret som en fungerande bil. Oavsett vad det är vi vill uppnå, så ökar möjligheten att få det om vi kan analysera valmöjligheter och olika sätt att jobba. Lära oss genom att ta del av information och reflektera kring den. Det finns alltså en mycket direkt koppling mellan lärandet och att få det man vill ha, motivationen.

Om eleverna får möjlighet att jobba med den här kopplingen – genom att relatera lärandet till det de själva vill uppnå, då har vi tagit ett stort steg mot motiverade elever och den livslånga lusten att lära.

Sedan kan detta vara olika lätt i olika ämnen, men vad skulle hända om vi började i den änden? Ser till att eleverna får möjlighet att ta reda på vad just jag har för nytta av det här (när jag ska få det jag vill ha).

Jag tror att vi skulle, i slutänden, få smartare elever, en smartare befolkning och till slut – en riktigt smart skolpolitik ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar