Det kommer upprepade rapporter om hur
svårt dagens universitetsstuderande har för att läsa. Även i grundskolan minskar
läsförståelsen, något som Maud Nilzén tar upp i Skolvärlden (där hon också ger
förslag på hur man kan träna upp intresset och förmågan).
Det är kanske uppenbart att det är ett
problem på universitetsnivå om studenterna inte kan ta sig igenom akademiska
texter – texterna är trots allt grunden för universitetsutbildningarna och
forskningskommunikationen. Men det är ett avgörande problem redan på
grundskole- och gymnasienivå.
Läsförståelsen handlar inte bara om att
kunna ta till sig texter, det är också en nödvändig del av den egna skriftliga
språkutvecklingen. Först när elever har tillgång till ett någorlunda
välutvecklat skriftspråk kan de använda skrivandet för att fördjupa sina
kunskaper. Skriftspråket, med sin avskalade karaktär, tydliggör tankegångar på
ett sätt som inte talet gör.
Givetvis kan man lära sig mycket i samtal
och dialoger, men för att skapa en tydlig och lättillgänglig struktur av sina
tankar – för sig själv och andra – är skrivandet mycket effektivare. En skriven
text, en konkretisering av tankar, går lätt att studera på metanivå. Man får
alltså en distans till sina egna tankar och kan betrakta innehållet ur olika
perspektiv. Går det att förstå? Vilka bilder får man? Hur händer en mening ihop
med nästa? Är alla delar av ett välgrundat argument med?
Om man vill konkretisera betygskriterierna
i Lgr/Gy-11 är skrivandet en förutsättning (se även jämförelsen med muntlig
presentation). Det är dessutom ganska lätt att göra (exempel finns här).
Skola 2011 visar en tydlig ambition att
stötta elever att utveckla sitt tänkande och sin reflexiva förmåga. Ska det
lyckas är elevernas förmåga att skriva en förutsättning, inte bara i svenska,
utan i alla ämnen. Därför behöver alla lärare träna upp sin förmåga att stötta
elevernas förmåga att skriva och se detta som en väsentlig del av det vardagliga
arbetet. Eleverna behöver få konstruktiv återkoppling på allt de skriver – samt
möjlighet att skriva om texten. Detta är en förutsättning för att eleverna ska
bli motiverade att jobba med sitt språk och för att det som till sist bedöms ska
ligga nära elevens verkliga kunskapsnivå.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar