tisdag 3 december 2013

Det lutande tornet i PISA

Nu väntar man spänt på resultatet från PISA undersökningen. Vad kommer sägas om den svenska skolan? Och andra länders skolor?

I kölvattnet kommer man att ta upp vad det är som mäts och vi kommer att höra att viktiga värden – som förståelse för demokrati och solidaritet – inte tas med. Och visst bör det som mäts diskuteras! Speciellt med tanke på att man från politiskt håll, både i Sverige och utomlands, försöker utforma skolan för att kunna leverera höga resultat i undersökningen.

Varför inte ta tillfället i akt och verkligen tänka på vad det är våra barn behöver i framtiden? Och gärna i flera led: vad är det som behöver läras för att kunna hantera livet som vuxen? Och Hur märker man att man lärt sig det?

Så länge vi inte har definierat vad de mer abstrakta kunskaperna (som demokrati, solidaritet och lusten att lära) skapar för konkreta resultat så kommer alltid test av PISA-typen vara styrande. Är svenska ungdomar mer demokratiska? Kan de tänka mer kreativt än de hårt pressande, och på PISA-testen högt rankade, koreanska ungdomarna? Vi vet inte, vi bara tror – eller kanske hoppas.

Men även abstrakta lärdomar skapar konkreta resultat, det vill säga t ex handlingar, texter eller muntliga presentationer. Först när vi har satt ord på dessa konkreta resultat, tagit fram exempel, kan vi märka om vi lyckas med vårt lärande och kan vi hävda att svenska elever lär sig det de behöver för vuxenlivet i samhället.

Och när vi är inne på vad som behövs vill jag tjata om matte igen: PISA undersökningen är ett tecken på den enorma mängd tid som läggs av miljarder av människor att lära sig beräkningar. Beräkningar som de flesta som behöver dem i dagliga arbetet löser med teknisk hjälp. Tala om att mäta en kunskap som inte är relevant! Matematisk problemlösning, däremot, att förstå vilken matte man behöver för att lösa ett visst problem och vad den då säger om den fråga man ställt, det är relevant. Och inte bara för matematiska/tekniska problem utan kan också träna upp förståelsen för annat logiskt tänkande. Men det tränar väldens barn mycket lite på.


Till sist vill jag också säga att visst kan (bör) man ifrågasätta vad som mäts, och visst finns det många viktigare värden, men läsförståelse är faktiskt grundläggande för allt lärande, om man över huvud taget vill ta del av det som andra människor har upptäckt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar