Vad hade hänt om du kunde göra som Benjamin Zander och ge alla dina elever ett A?
Benjamin Zander har naturligtvis ett guldläge och elever som redan från början är motiverade och intresserade – och så är det inte för oss andra (eller?).
Inslaget kommer strax, men först en egen reflektion. Benjamin Zander berättar om hur man pratar i de nedåtgående spiralerna: du ska, du borde, du måste, du behöver. (När använder du själv dessa ord?) När man istället utgår från en vision säger man: Hur skulle det vara om? Vad skulle hända om? Vad letar vi efter? Vad kommer sedan?
Om man lägger ihop dessa sätt att prata med stadierna i SOLO-taxonomin så hör de första ihop med de lägsta nivåerna (betyg E: definitioner, begrepp, regler) medan frågorna hör ihop med de högre nivåerna (betyg A: jämförelser, utvecklingar). Det är just den typen av frågor man måste ställa för att eleverna ska utveckla sitt reflexiva tänkande och förståelse, eller hur? Om man använder du måste, borde osv (som vissa politiker tycks anse) så fastnar eleverna på de lägre nivåerna.
Kan du låta bli att le när du ser detta inslag ;-) ?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar