De här sista
veckorna innan sommarlovet regnar det prov över eleverna. Det skiljer mycket
mellan olika skolor. Vissa fortsätter den summativa bedömningen ända in till
den sista veckan, andra har redan gått ned på halvfart. Jag stöter på stressade
elever och förvånas ännu än gång över hur mycket vanligare det är med prov än
med arbeten. Det verkar dessutom som det i kölvattnet av Lgr/Gy-11 och
dokumentationshetsen har blivit fler prov, snarare än färre.
Salsprov är
förvånande av flera skäl: de leder till ytinlärning, de skapar en tidbegränsad
men just då massiv rättningsinsats för läraren och är dessutom helt
verklighetsfrämmande. Om eleverna ska lära för livet, och bedömas efter det de
har lärt sig för livet, varför ska man då försätta dem i en helt konstlad
situation för att kontrollera vad de kan? När i arbetslivet tvingas du under tidspress
”berätta allt du vet” om ett ämne som du nyligen har lärt dig fakta om?
Givetvis
använder man sin kunskap i pressade lägen också i arbetslivet, men då gäller
det kunskap som man har integrerat, som man har använt massor av gånger
tidigare och har satt in i sitt sammanhang. Det är något helt annat än en
salstenta. Om man i arbetslivet behöver samla in nya fakta och göra en analys
har man vanligtvis tid mycket längre tid – och fri tillgång till källor och
kollegor – för att sammanställa informationen.
För lärarnas
del komprimeras bedömningsarbetet ihop till en lika tidspressad situation och
bedömningarna brukar bli därefter. Då menar jag inte att lärarna ger fel betyg
utan att den formativa delen får stryka på foten. Det är sällan man ser en
utvecklad och konstruktiv återkoppling som skulle hjälpa eleven att ta nästa
steg. När man istället jobbar med längre arbeten kan läraren ge återkoppling
efterhand, eleverna arbetar olika snabbt och behöver stöd i olika delar av
arbetsprocessen. Det innebär att bedömningen sprids ut i tiden och fokus läggs
på lärprocessen istället för betyget. När läraren är aktivt involverad i
elevernas arbeten så är det så pedagogiskt effektivt att i stort sett alla
annan undervisning kan läggas åt sidan: läraren får alltså tid till att ge
formativ bedömning. Nr det sedan är dags för den summativa bedömningen när
arbetet är klart är läraren redan så insatt i arbetet att det slutgiltiga
bedömningsarbetet går snabbt och smidigt (har eleven gjort den sista
omarbetningen vi diskuterade eller inte?).
För eleverna
innebär det inte bara att de kan jobba under mer verklighetstrogna
omständigheter utan också att de kan få individanpassat stöd för just deras
lärprocess. Dessutom slipper de att stressplugga och bedömas på vad de kan
prestera på en timmes utkastande av snabbt inklämd – och därmed flyktig – kunskap.
Lägg märke
till att jag inte pratar om arbeten där eleverna får jobba för sig själva med
liten eller ingen input från läraren: ska man få alla de här fördelarna behöver
det vara en process där läraren är med och stöttar hela vägen.
Det är dags
att inse att salsprov är en rest från ett sätt att lära som borde ha stannat i
husförhören och istället skapa ett bedömningssystem som är en integrerad och
konstruktiv del av lärandet, anpassat till den framtid våra barn ska möta!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar