Det finns
flera paradoxer i dagens skola som förbryllar mig. Skolverkets ambivalenta
förhållande till högskolan är en (alla lärarfortbildning ska utföras av högskolan
men erfarenheter som högskolelärare räknas inte om man vill få lärarkompetens),
spannet mellan vad eleverna lär sig och vad Skola-11 vill uppnå är en annan
(kunskapskraven förutsätter att eleverna är bra på att läsa och skriva för att
kunna utvecklas, men hur ser det ut?).
Men den
kanske mest förbryllande är den som jag tror skapar den största stressen för
eleverna nu när det börjar dra ihop sig till (avgångs-)betyg: kombinationen av
detaljstyrning i Lgr/Gy-11 och relativa begrepp i kunskapskraven.
Tänk på alla
dessa nationella prov och dokumentationer som ska leda till bedömningssäkerhet
och rättvisa mellan skolor! Listor på allt som ska ha gåtts igenom (centrala
innehåll) och vad eleven måste visa för att uppnå sina betyg (kunskapskrav). Och
mitt i allt detta hittar man en ovilja att definiera en lärandeprocess
tillräckligt konkret för att lärare och elever ska förstås vad som menas. Som därmed blir direkt beroende av inspektörens godtycke (relativa begrepp är lika relativa om man är inspektör - det hade varit kul att kolla inte bara hur olika lärare bedömer samma elevarbete, utan också hur olika inspektörer gör det).
Jag har
kontaktat skolverket och fått höra att det är just eftersom lärandeprocessen
inte alltid är likadan som skolverket inte vill använda sig av någon modell för
lärande som grund för betygssystemet. Eller, det är inte sant, kunskapskraven bygger
på modeller kring lärande, men inte så konkret att man beskriver vad utfallet är för varje nivå. Istället ska
lärarnas professionalism leda till att rätt betyg sätts på det som eleverna
projicerar (på mer eller mindre konventionella sätt, kunskapskraven innehåller
uttryck som förutsätter tankeläsning från lärarnas sida).
På vilket
sätt kan en professionalism göra så att alla tolkar ”i viss mån” eller ”med flyt”
på samma sätt? Vilka gemensamma utgångspunkter förutsätts professionalismen
bygga på och hur vet man att alla lärare har detta?
Det som är
allra mest frustrerande – förutom att se den oro elever och lärare visar – är att
det finns konkreta beskrivningar man skulle kunna använda. ”Med flyt” kan till exempel konkretiseras
i beskrivningar som ”en korrekt stavning”, ”grammatiskt korrekta meningar”
eller ”att meningarna följer logiskt på varandra”, beroende på ålder, nivå och
uppgift. Jo, visst måste man definiera begreppen (som korrekt stavning eller följa
logiskt), men för detta finns det vetenskapligt granskad litteratur att
hänvisa till. Sannolikheten att detta ingår i lärarens professionella bas borde
vara större än en generellt accepterad mall för vad som är ”med flyt”.
Hur lång tid måste det gå, hur många elever måste må dåligt, hur många lärare måste försvara luddiga krav inför oförstående föräldrar, innan man ifrågasätter de relativa begreppen från centralt håll?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar