Sommarlovet
närmar sig för eleverna, men lärarna har en hel del arbete kvar. Efter att
studerat a) hur lärare/rektorer formulerar sig i text b) hur högskolestudenter
skriver/förstår text samt hur c) elevers minskade läsförståelse gav upphov till
försämrade resultat i PISA undersökningen (se t ex här), har jag kommit fram
till ett förslag:
Använd
lärarnas utbildningstid till att utveckla skrivandet!
Förmågan att
tänka går hand i hand med förmågan att uttrycka sig i text (det dunkelt sagda
är det dunkelt tänkta). Med det stora fokus på utveckling av tankeförmågor som
finns i Lgr/Gy -11, krävs det att eleverna tränas i att skriva – i alla ämnen,
inte bara språk. Och lärarna själva behöver behärska redskapet.
Förmågan att
uttrycka sig i text är för-givet-tagen på högskolenivå och högskolelärarna ser det
inte som sin uppgift att stötta studenternas skrivande. Följden blir att vi
examinerar ut t ex lärare som inte kan skriva ”med flyt” (för att citera
Lgr-11) och inte heller kan lära elever att göra detta. Det blir uppenbart inte
bara på PISA resultaten, utan också i de formativa kommentarer som lärarna ger
elevtexter. Ofta handlar dessa om att eleverna ska skriva med mer ”flyt” eller
mer ”nyanserat”, utan ytterligare definition.
Att träna
upp sin förmåga att skriva logiskt hållbara och strukturerade texter är inte
bara nödvändigt, det är kul också! Ju bättre man blir på att skriva, desto mer
komplicerade resonemang kan man förstå och desto bättre blir man på att hitta
kreativa lösningar på vardagens pedagogiska problem.
En grupp
lärare som tar sig an ett gemensamt intresse, skriver om detta, ger varandra
feedback och skriver om, kommer att utveckla sin förståelse mycket mer än om de
går en kurs där en föreläsare har valt innehållet (som kanske läraren redan
kan). Läser lärarna dessutom ett par sidor logisk satslära och relaterar detta
till sina texter, kan det hända underverk i den svenska skolan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar