tisdag 28 maj 2013

Lärande lov

Ska man leka i skolan? Jo, visst kan det vara bra även för äldre elever, men nog kan man förstå elever som tycker att det kan kännas meningslöst att gå till skolan den sista veckan innan avslutningen. Leka kan de ju göra hemma.

Men koncentrationen av lekanden i slutet av terminerna har också pedagogiska konsekvenser. Om vi börjar med själva tanken bakom lekdagarna (som jag använder som samlingsbegrepp för olika icke-teoretiska aktiviteter): de brukar motiveras med att träna samarbetsförmågan, stärka gruppkänslan och sist, men inte på något sätt minst, för att eleverna inte orkar engagera sig teoretiskt när betygen redan är satta.

Om syftet är att stärka gruppkänslan och göra något roligt ihop vore det inte mycket bättre att göra detta mitt i terminerna, när eleverna kan känna sig lite trötta och behöva känna att de jobbar i en trevlig grupp? Då kan man dessutom få nytta av den stärkta gruppkänslan i det teoretiska arbetet. När eleverna ska gå skilda vägar efter ett par dar, som vid terminsslutet, har man inte mycket nytta av den här gruppeffekten. Eleverna har redan fokus på sitt kommande lov och deras engagemang i att bli bättre kompisar är lägre än vid någon annan tid.

Man kan också fråga sig om aktiviteterna verkligen leder till ökad samarbetsförmåga (mer om det på torsdag) eller gruppkänsla. Hur märker man som lärare att det faktiskt fungerar?

Lekandet innebär också att man missar en pedagogisk möjlighet, nämligen den att utnyttja lovet till passivt lärande. När jag, exempelvis, gick en röst och –talkurs för universitetslärare, gick det ett halvår mellan den första och andra delen. När vi träffades igen erkände alla att de inte gjort övningarna och vi trodde att vi glömt det mesta från de första tre dagarna. Men vi märkte snabbt att vi hade fel. Eftersom vi använde teknikerna i vår vardag så hade det skett en passiv inlärning under halvåret som gått, så att alla var betydligt skickligare än när vi slutade introduktionen.

På samma sätt kan använda ett lov genom att dagarna innan starta projekt där eleverna kan hämta information/träna sig i sin lov-vardag. Istället för den gängse ”Mitt somarlov”-uppsatsen efteråt, så kan eleverna får sätta ihop frågor om något som intresserar dem och som de kommer att stöta på under sitt lov. Visst, chansen är stor att de inte kommer att ha med sig frågorna och besvara dem under själva lovet – och det är kanske inte meningen. Men bara det att de har fått formulera och diskutera frågorna innan, gör att de kommer att lägga märke till andra saker än utan frågorna. När de sedan ska reflektera över frågorna efter lovet kommer de att märka att de har lärt sig utan att anstränga sig - och vem gillar inte sådant :-).


Hur skulle du kunna använda detta i ditt ämne? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar