Ska man leka
i skolan? Jo, visst kan det vara bra även för äldre elever, men nog kan man
förstå elever som tycker att det kan kännas meningslöst att gå till skolan den
sista veckan innan avslutningen. Leka kan de ju göra hemma.
Men
koncentrationen av lekanden i slutet av terminerna har också pedagogiska
konsekvenser. Om vi börjar med själva tanken bakom lekdagarna (som jag använder
som samlingsbegrepp för olika icke-teoretiska aktiviteter): de brukar motiveras
med att träna samarbetsförmågan, stärka gruppkänslan och sist, men inte på
något sätt minst, för att eleverna inte orkar engagera sig teoretiskt när
betygen redan är satta.
Om syftet är
att stärka gruppkänslan och göra något roligt ihop vore det inte mycket bättre
att göra detta mitt i terminerna, när eleverna kan känna sig lite trötta och
behöva känna att de jobbar i en trevlig grupp? Då kan man dessutom få nytta av
den stärkta gruppkänslan i det teoretiska arbetet. När eleverna ska gå skilda vägar efter ett par dar, som vid terminsslutet, har man inte
mycket nytta av den här gruppeffekten. Eleverna har redan fokus på sitt
kommande lov och deras engagemang i att bli bättre kompisar är lägre än vid
någon annan tid.
Man kan
också fråga sig om aktiviteterna verkligen leder till ökad samarbetsförmåga
(mer om det på torsdag) eller gruppkänsla. Hur märker man som lärare att det
faktiskt fungerar?
Lekandet
innebär också att man missar en pedagogisk möjlighet, nämligen den att utnyttja
lovet till passivt lärande. När jag, exempelvis, gick en röst och –talkurs
för universitetslärare, gick det ett halvår mellan den första och andra delen.
När vi träffades igen erkände alla att de inte gjort övningarna och vi trodde
att vi glömt det mesta från de första tre dagarna. Men vi märkte snabbt att vi
hade fel. Eftersom vi använde teknikerna i vår vardag så hade det skett en
passiv inlärning under halvåret som gått, så att alla var betydligt skickligare
än när vi slutade introduktionen.
På samma
sätt kan använda ett lov genom att dagarna innan starta projekt där eleverna
kan hämta information/träna sig i sin lov-vardag. Istället för den gängse ”Mitt
somarlov”-uppsatsen efteråt, så kan eleverna får sätta ihop frågor om något som
intresserar dem och som de kommer att stöta på under sitt lov. Visst, chansen
är stor att de inte kommer att ha med sig frågorna och besvara dem under själva
lovet – och det är kanske inte meningen. Men bara det att de har fått formulera
och diskutera frågorna innan, gör att de kommer att lägga märke till andra
saker än utan frågorna. När de sedan ska reflektera över frågorna efter lovet
kommer de att märka att de har lärt sig utan att anstränga sig - och vem gillar inte sådant :-).
Hur skulle
du kunna använda detta i ditt ämne?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar