Dagens
studenter kan inte läsa eller skriva, det påstås i flera artiklar citerade av
Anders Linder (se också tidigare inlägg här) och är också något jag stöter på i
mina egna kontakter med universitet och högskola.
Det är
naturligtvis oroväckande i sig, men vad händer om man sätter detta i relief
till Lgr/Gy-11? Kunskapskraven är numera starkt orienterade mot teoretisk
kunskap i alla ämnen, även de estetiska ämnena och idrott. I slöjd, t ex, måste
man, för att få A, kunna förklara hur man har tänkt när man har skapat sin
produkt, varför man har gjort sina val av materiel och tekniker samt reflektera
över hur processen har gått och hur den kan förbättras.
Visst är det
bra att kunna tänka kring det man gör, men hur ska det gå till om man inte har
redskapen för att kommunicera det man tänker? Och detta går längre än
kommunikation: själva tänkandet i sig förutsätter att man har ord på det som
ska analyseras och språkliga tekniker för att genomföra själva
problematiseringen.
Man kunde
önska att Lgr/Gy-11 innebar att man därför såg till att eleverna i första hand lärde
sig att hantera språk och tankestärkande tekniker. Det pratas en hel del i
skolan om detta i form av ”the big five” (analys, kommunikation, metakognitiv
förmåga, informationshantering och begreppsförståelse) men nu kommer problemet:
Uppenbarligen har skolan misslyckats på just de här punkterna över en lång tid –
därav problemen på högskolan. Ska man komma runt detta krävs alltså inte bara
att man pratar om det, utan att lärarna själva har redskapen och teknikerna för
att lära ut det. Det lär man sig inte på lärarlyft där man får mer
ämneskunskaper, på en högskola där studenterna inte kan skriva eller förstå muntlig
information. Börjar det likna ett moment 22?
Mitt förslag
är att man inför en introduktionstermin till högskolan (som finns i flera andra
länder) där studenterna framför allt tränas i de här förmågorna. Terminen leds
av högskolelärare som har visat att de har de här förmågorna och vet hur man kan
lyfta dem hos andra. En termin är inte så mycket, men man kan komma
tillräckligt långt för att möjliggöra att andra utbildningar (med lärare som
prioriterar annan kunskap) kan fortsätta arbetet som en del av utbildningen. Så
sätter vi igång en god spiral och får lärare som kan stötta dessa förmågor och
till sist elever som har en chans att uppfylla de övergripande målen i skola-11.
Som en livslång lust at lära.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar