Mer kontroll och mindre egenmakt är recept för ökad stress,
som Theorell och Karasek påpekar i en debattartikel i SvD. Med
dokumentationsivern i Lgr/Gy-11 har det tagits ett stort kliv mot mer
kontroll och mindre chans för lärarna att påverka sin arbetssituation. Jag
undrar ibland om förekomsten av alla relativa begrepp i betygskraven är ett
sätt att försöka mota denna situation, att ge tillbaks makten till lärarna genom
att betygen blir beroende av någon sorts magkänsla.
Tyvärr
har det direkt motsatt effekt: en magkänsla är inte bara svår att definiera
utan öppnar också för ifrågasättande, både från föräldrar och elever och
dessutom från andra skolor/lärare/inspektörer. Det är dags att sluta påstå att
skolverkets betygskrav är ett professionellt dokument som lärare ”förstår”.
Relativa begrepp är per definition inte är exakta utan alltid situationsspecifika. De är därför
omöjliga att standardisera och kommer att skilja sig mellan tider och platser.
Kombinationen
av en stor kontrollapparat – som kräver både tid och tar makt från lärarna –
med otydliga krav, är ett säkert sätt att skapa stress och osäkerhet hos
lärarna. Betygskraven är ju inte bara redskap för att bedöma eleverna utan
också direktiv till lärarna om vad eleverna ska lära sig.
Otydligheten
som de relativa begreppen medför är ingen bagatell i sammanhanget. Man kan hitta rutiner för dokumentation som blir en integrerad del av
undervisningen, förutsatt att betygskraven är klart definierade. Det är till
och med så att krav som följer lärprocessen (vilket kraven i Lgr/Gy-11 i stort
sett gör) kan underlätta själva lärandet. Vet elever och lärare vad det är man
ska lära sig, blir det lättare att förstå hur man ska göra. Men de relativa
begreppen sätter käppar i hjulet och den poängen har tappats bort. Det hjälper
inte att säga till en elev att ”du ska vara lite mer nyanserad”. Vad är ”lite
mer”? Eller ”nyanserad”? Hur många olika aspekter ska eleven ta med för att
vara ”lite mer nyanserad”?
Samma
sak gäller för läraren. Hur ska läraren veta när en elev är tillräckligt
nyanserad? Och vad menar man (skolverket?) med ”nyanserad”? All denna osäkerhet
gör att det blir svårt för läraren att veta när hen har lyckats med sitt
uppdrag, vilket är extra obehagligt när man vet att man kommer att
kontrolleras.
Man
kan komma runt det här problemet genom att översätta de relativa begreppen till
konkreta resultat. Istället för ”nyanserad” kan man t ex säga att eleven ska ta
upp två aspekter och genom argumentationsteknikens tre delar (påstående,
faktabakgrund och relevans) visa hur de påverkar ämnet. Frågan är bara varför
inte skolverket har gjort detta redan. Det hade inte bara besparat många
tusentals timmars arbete och en motsvarande enorm mängd pengar, det hade också gjort
det möjligt att standardisera betygskraven. Men viktigast av allt så hade det
gett lärarna möjlighet att med trygghet kunna fokusera på sitt yrke: att stötta
elevernas lärande.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar