En
fritidsledare nekas behörighet trots att hon har de poäng hon behöver eftersom hennes
utbildning genomfördes innan lärarlyftet och därför kan hon (eventuellt)
ha läst ”fel” saker (SvD 11/4). Skolverket säger sig vara medvetna om problemet, men styrs
av de regler som finns.
Har det inte
gått fel någonstans? Var det inte meningen att lärarlegitimationen skulle visa
på att man behärskade det en lärare borde behärska? Nu tycks det viktigaste
vara, inte att man är en bra lärare, utan att man har gått vissa kurser. Utan att man därför nödvändigtvis har blivit
bra på att vara lärare.
Samma
brister kan skönjas i den kompletterande lärarutbildningen där man kan
tillgodoräkna sig 30 p undervisning förutsatt att man har gjort undervisningen
på rätt ställe – inte på ”rätt” sätt. Undervisning på t ex universitet, högskolor, folkhögskolor, KY utbildningar och kvällskurser räknas inte. Lärarna på de här ställena vet givetvis ingenting om hur man lär ut saker, eller hur? Vilket betyder att t ex lärarutbildningen drivs av lärare som inte räknas som kunniga ur legitimationsperspektiv!
Nu kan man
fråga sig vad som är en bra lärare och det har gjorts ett ambitiöst försök att
definiera detta i mentorsutbildningen som ska leda fram till legitimation för
nyutexaminerade lärare. Men de färdigheter som efterfrågas där är inte de samma
som examineras på lärarutbildingen! Visst finns det vissa gemensamma punkter,
men flera av förmågorna förutsätter generiska kunskaper – de som är för-givet-tagna.
Som att kunna samarbeta, lyssna, ställa klargörande frågor, motivera och individanpassa.
Vi har
hamnat i ett klassiskt byråkratiskt problem där själva grundvärdena skyms av
ett alltför omfattande och ofta vardagsfrämmande regelvärk – äh, jag menar
regelverk J.
Dags att
börja från det vi vill uppnå och för varje åtgärd tydliggöra på vilket sätt den
speglar skolans grundvärden. Och
fundera på hur åtgärden skulle kunna hindra
att vi uppnår dem!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar