tisdag 1 oktober 2013

Gör skillnad!

Hur tar vi reda på om det vi gör i skolan fungerar? Man kan tycka att det sker en ständig utvärdering genom betygssättandet, men vad är det man mäter då? Jag tror att vi väldigt sällan kollar upp om ett visst moment faktiskt har lett till det vi tänkte. Bland annat eftersom eleverna vanligtvis förväntas studera på egen hand inför ett prov. Det innebär att även om en lektion inte fungerar så kan eleverna, inför bedömningen, kompensera detta genom egenstudier. Dessutom brukar vi som lärare bete oss som att det är elevernas ansvar att se till och lära sig: Vi tolkar resultatet på ett prov som att eleverna har jobbat olika bra, snarare än att undervisningen har fungerat på ett visst sätt.

Tänk om vi ägnar en massa tid till att göra saker som inte gynnar lärandet? Låt mig ta ett exempel som är tillräckligt distanserat för att vi ska vara mer objektiva: på en skola får eleverna göra ett test som ska säga vilken lärstil de har. Eleverna typas efter svaren på en enkät och får sedan tips på hur de ska studera. Inte nog med att man inte kollat upp hur eleverna studerat innan, så att man han ett utgångsläge, men inte heller tittar man på hur eleverna studerar efteråt eller om deras lärande har förbättrats.

Om man lyssnar till elevernas berättelser så visar det sig snabbt att de får motsägelsefulla tips; ”du tycker bara om att studera tillsammans med andra” samtidigt som ”du ska se till att vara helt ostörd när du studerar”.  Andra tips går helt emot vad eleverna själva vet att de tycker om. Vad jag inte förstår – förutom att man inte kollar upp om testet har någon positiv effekt på lärandet – är hur det kommer sig att lärarna inte är medvetna om vilken typ av resultat testet ger.

Så vad ska man göra? Här är ett par förslag som man kan använda för andra pedagogiska moment också:
  1. Prova på dig själv- och dina kollegor!
  2. Definiera exakt vad det är som ska hända; t ex varje elev ska ha hittat x nya studiemetoder som hen ska prova de närmaste veckorna
  3. Kolla hur det är innan ni startar; t ex eleverna beskriver x olika saker som är viktiga för deras studier – kolla också deras resultat av någon inlärning
  4. Följ upp – hände det ni ville? Och vilken effekt hade det på deras resultat?

Inspiration och detaljer från en lärarstudie hittar du här.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar