Hur tänker
lärare på kunskap och vilka effekter har det? Detta är en av de frågor som tas
upp i en artikel skriven av Judy Yero på
Johns Hopskins School of Education. Hon skriver så här:
“One of the most
pervasive beliefs in mainstream education is that knowledge is objective (it
exists in some pure form outside the mind) and that the task of education is to
transmit the "essential" portions of that knowledge to students.
These bits of meat picked from the rich stew of human thought are found in
curriculum and standards documents …Piaget's theory of internally-generated
knowledge was received with great enthusiasm by many educators. What they
failed to recognize was that the belief underlying the theory was diametrically
opposed to the belief that knowledge exists "out there."
Det här, att kunskap ses som ett objekt
eller en samling fakta som kan överföras från läraren till eleven, hittar man
många tecken på i dagens skola. I styrdokumenten representeras de framför allt
av de centrala innehållen. Dessa utgår inte
från vad eleverna behöver när de sedan ska använda kunskapen i livet. Istället
är de framtagna med utgångspunkt från en samling ”basfakta” remissinstanserna har
ansett behövs i varje ämne. Ett tydligt exempel är matte på gymnasienivå där man
ägnar sig mest åt att träna beräkning, eller fingerfärdighet, trots att detta i
det yrkeslivet görs av datorer. Vad man istället borde träna på är
problemformulering för att förstå vilken sorts matematik som passar var och vad
den säger om det specifika problemet. Detta är svårt och vanligtvis hinner man
inte med det eftersom beräkningarna tar så mycket tid. Mer om detta och länkar till roliga TED-föredrag om matte hittar du här.
Ett annat exempel är språkundervisningen
där läraren fortfarande tar upp den mesta undervisningstiden och fokus ligger
på att lära sig olika språkbitar utantill (som glosor och grammatiska regler).
Det är helt absurt i just språk där vi alla har en medfödd förmåga att lära oss
genom att samtala – vi behöver alltså inte mycket ”baskunskap” innan vi kan bli
aktiva lärande själva. Mer om detta och
hur man kan göra istället hittar du här.
Men det är inte
bara när det gäller språk som vi börjar lära oss själva så fort ämnet kommer
upp. Tänk på saker du lärt dig utan en teoretisk utbildning, hur gör du då? Om
man ska lära sig laga mat, till exempel, inte läser vi flera hundra sidor text
innan vi ens vågar oss fram till spisen? Jo, det finns mer eller mindre basala
kunskapsdelar i betydelsen att man behöver veta hur man sätter på spisen innan
man lär sig precis vilken värme man ska ha till olika maträtter. Men det mesta
lär vi oss efter hand, när vi varvar praktik och reflektion – och, för all del
teori, om vi är mer nyfikna. Tänker man efter så är det självklart att vi
fungerar på det här sättet när det gäller lärande, annars skulle vi svälta
ihjäl i väntan på att ta in alla basfakta.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar