Varför har vi
prov? Om du tycker att svaret är självklart så kan jag formulera om frågan:
Varför gör vi en summativ bedömning genom att konstruera helt orealistiska
omständigheter där vi försöker kontrollera vad eleverna kan just denna timme?
Prov och tester
är så utbredda att vi tar dem för givna, men vad säger de egentligen? Hur gagnar
de inlärning, och vilken sorts
inlärning?
Kan det vara så
att skolan är en konservativ värld som har svårt att ta in tankar från
omvärlden och därför lätt fastnar i gamla hjulspår? Det är kanske inte så kul
att höra, men tänk på detta: vem är det som väljer att läsa till lärare, de som
trivdes i skolan eller de som tyckte skolan var hemsk? Det finns undersökningar
som visar att lärare bygger sin pedagogik mest på sin egen erfarenhet som elev,
inte på det som de har lärt sig under sin utbildning. Och för hur många av oss
var prov den huvudsakliga bedömningsgrunden?
Vad är det vi
vill veta när vi har ett prov? Jo, vad eleven har lärt sig. Men ett prov visar
inte vad eleven har lärt sig; det visar om eleven under mycket speciella och
stressrelaterade omständigheter klarar av att svara på de frågor som läraren
har valt att ställa. Redan när läraren ställer frågorna har vi alltså ett
problem, hur vet man att de frågorna är de viktigaste? Hjärnans
problemlösningsförmåga minskar under stress. Man får till exempel svårare att
göra synteser och tänka nytt. Hur ska man då kunna bedöma om eleverna har förmågor
som ligger på de högre betygsstegen? Och sedan har vi den övergripande nivån:
vad ska eleverna ha kunskapen till? Vi lär oss saker för att kunna använda dem
utanför skolan. Då borde bedömningen spegla en sådan situation, inte ett
specialfall där man har råpluggat de sista dagarna innan och sedan ska kunna en
massa utantill.
Vi tränar alltså
våra elever i en inlärningsstrategi som är så gott som helt irrelevant för
resten av livet. Tänk att du som lärare vill utveckla din pedagogiska metod. Du
sätter dig och läser textböcker i ämnet ett par kvällar och sedan ber du en
kollega att förhöra dig på innehållet. Låt oss säga att du kan svara på alla
frågorna. Har nu din undervisning blivit bättre? Man kan tycka att det är ett
banalt exempel, men det är faktiskt precis så vi gör med eleverna. Inte kollar
vi om eleverna använder sin kunskap på något relevant sätt efteråt, eller hur?
Varför inte fråga
dina kollegor på nästa kafferast varför vi har prov, egentligen?
Du och dina
kollegor har nu möjligheten att skapa en bättre framtid genom att hitta
bedömningsformer som tränar eleverna i lärstrategier de kan ha nytta av.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar